Typickým příkladem je malá obec Hroznatín. Právě do jejího majetku chtěl kraj převést asi dva a půl kilometru dlouhou silnici, která tamním lidem slouží jako nejbližší spojení s Jihlavou.

Obecní zastupitelé nejprve s převzetím komunikace do svého vlastnictví souhlasili s tím, že ji kraj před tím nechá opravit. To však trvalo čtyři roky, během kterých silnice prošla nejméně pěti velkými rekonstrukcemi.

Během té doby došla hroznatínským zastupitelům trpělivost. „Základní podmínka byla, že to kraj nechá opravit, což se sice povedlo, silnice teď vypadá dobře, jenže to trvalo řadu let. Nechceme to teď uspěchat, necháváme si zadní vrátka a počkáme na zimu a na to, co to se silnicí udělá. Pokud bude její stav dobrý, můžeme se na jaře k jednání vrátit, dřív ale ne," řekla starostka Hroznatína Jana Uchytilová.

Kraj o majetkový převod silnice stojí i proto, že v červenci letošního roku ji stavební firma Eurovia po několika reklamacích uvedla do plně sjízdného stavu. Naplnila se tím hlavní podmínka předchozí dohody mezi krajem a Hroznatínem.

Pro kraj nadbytečné

Podobně se krajští úředníci snaží o dohodu s dalšími samosprávami. Hlavním důvodem převodu komunikací z krajského do obecního majetku je podle mluvčího krajského úřadu Ondřeje Rázla jejich nadbytečnost. „Tyto silnice mají charakter místních komunikací," vysvětlil.

Jednání o majetkovém převodu se, i když jen na čas, zadrhla také v Moravských Budějovicích. Kraj tam chtěl na město převést správu nad kompletně opravenou silnicí do Vranína. „Když jsem o tom hovořil s vedením kraje, tak jsem si dával podmínku znemožnění jízdy těžkých nákladních automobilů. Bylo mi ale řečeno, že nám něco takového nejspíš nikdo nepovolí. To byl důvod, proč jsem řekl, že toto nepodpořím, protože za patnáct nebo dvacet let budeme muset tu silnici opravit na své náklady," řekl na posledním jednání zastupitelstva Budějovic starosta Vlastimil Bařinka (SOMB).

Budějovický starosta si však takovým vysvětlením svého postoje zadělal na kritiku ze strany zastupitele Radka Doležala (KDU-ČSL). Toho namíchlo, že Bařinka přišel se svým odůvodněním až poté, co jako jediný člen zastupitelstva hlasoval proti převzetí silnice. „Proč, když máte nějakou připomínku, která vás vede k opačnému názoru než ostatní, ji neřeknete v době, kdy se ta věc projednává, abychom mohli kvalifikovaně rozhodnout?" ptal se Radek Doležal.

Budějovický starosta jeho výtku přijal a řekl, že na svůj názor při diskuzi zapomněl a vzpomněl si až ve chvíli, kdy jako předsedající schůze rozpravu ukončil a zahájil hlasování. V něm byli všichni přítomní zastupitelé kromě něj pro převzetí silnice do majetku města „Nicméně si myslím, že toto naše usnesení revokovat nebude muset. S krajem jsem sice nesouhlasil, ale už i rada, stejně jako teď zastupitelstvo, s převzetím silnice souhlasila," poznamenal Vlastimil Bařinka.

Snaha o zákaz

Podle budějovického místostarosty Jana Kocába (SOMB) město silnici převezme a bude hledat možnosti, jak na ni vjezd nákladních vozidel zakázat. Krajem opravená silnice by tak měla městu a obyvatelům z místní části Vranín sloužit déle, než kdyby na ni kamiony mohly.

Hladká jednání o převodu silnice se před časem uskutečnila v Třebíči. Na město nejspíš počátkem příštího roku přejde správa nad ulicemi Nádražní a Znojemská. „Byla to dohoda s tím, že kraj pro nás udělá i některé další opravy," řekl třebíčský místostarosta Vladimír Malý.

Obě ulice nyní procházejí opravou povrchu vozovky i krajnic. Velké náklady ve vztahu k jejich zimní údržbě a případným budoucím opravám místostarosta neočekává. Dohoda je podle něj pro město výhodná. „Myslím, že silnice po opravě, na které se teď pracuje, nějakou dobu vydrží a nebude nutné do ní v nejbližších letech investovat," podotkl Vladimír Malý.

Jednání mezi Krajem Vysočina a obcí proběhla také ve Starči. Jejich výsledkem je kompletní oprava silnice do místní části Kracovice. Brzy bude následovat i majetkový převod dosud krajské komunikace. „Už je opravená, což bylo podmínkou převodu. Ještě zbývá vyčistit příkopy," potvrdil stařečský starosta Čestmír Linhart. „Do budoucna se toho neobáváme. Traktor s radlicí a posypem do Kracovic stejně jezdil a těch pár tun posypu navíc nás nezrujnuje. Podstatné je, že Kracovičtí mají konečně novou silnici," pochvaloval si.

Podobným majetkovým změnám na Vysočině předchází kromě samotných oprav silnic hned několik administrativních úkonů. „Jednání mají různé fáze: uzavírání budoucích darovacích smluv, vyřazování ze silniční sítě a jednání v orgánech kraje a obcí," líčil Ondřej Rázl.