„V rámci hospodaření musíme hledat všechny výdaje, které je třeba očesat. Nyní provádíme revize nejenom v autobusových spojích,“ vyjádřil se náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD). Zároveň ale ujistil, že o radikální změny nepůjde. Nejdůležitější spoje, kterými lidé cestují do zaměstnání či do škol, jezdit nepřestanou. „Troufám si říct, že se budou pravděpodobně rušit jenom nájezdové spoje,“ doplnil Joukl.


Starostové nyní kraji musejí vypracovat studii, ve které určí, které spoje jsou pro obce klíčové a které nikoliv. „Obce nám mají specifikovat omezení od jednoho do dvaceti procent,“ upřesnil náměstek hejtmana. Podle něj ještě nic není uzavřené a předpokládá se, že autobusová spojení se až o dvacet procent rozhodně nezredukují.


„Zrovna jdu z krajského úřadu, o nutném šetření v dopravě jsme se bavili. Ale konkrétně nikoli. Hovořilo se především o drážní dopravě. Myslím, že kraj teď vyčkává, hlavní kroky začne činit až po komunálních volbách,“ zmínil včera jaroměřický starosta Karel Nedvědický.


Hlavním autobusovým dopravcem na Třebíčsku je společnost Trado Bus. Její ředitel Milan Dygrýn podotkl, že malé obce nemusejí mít ze škrtů strach. „Minimální dopravní obslužnost zůstane zachovaná,“ řekl. To podle něj znamená, že brzy ráno se cestující dostanou do zaměstnání, pak do škol, dopoledne k lékaři. Odpoledne z práce a ze školy a měl by zůstat i podvečerní spoj.


„Budou nadále fungovat důležité párové spoje. Krajský úřad bude spíš zkoumat, co se děje před těmito spoji a co po nich. Kde je nulová tržba, nebo třeba pouze několik haléřů a korun,“ doplnil Dygrýn.

DANA DVOŘÁKOVÁ
HANA JAKUBCOVÁ