Zbývá dokončit pět úseků, včetně tří na Vysočině. Už od minulého týdne musí řidiči počítat s omezením mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi na Brněnsku. Provoz funguje v režimu 2+2 jízdní pruhy na jednom dálničním pásu. „O víkendu zahájíme modernizaci mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi, práce na úsecích na Vysočině začnou v březnu,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Ministr dopravy Karel Havlíček prohlásil, že chce mít úpravu zbylých osmačtyřicet kilometrů hotovou do října. „Řidiče prosím o disciplinovanost, dodržování pravidel plynulé jízdy a bezpečné vzdálenosti, aby kolon kvůli nehodám bylo co nejméně,“ podotkl.
Podle řidičky Gabriely Bláhové z Pelhřimova opravy trvají dlouho. „Navíc než silničáři všechny dokončí, mohou začít nanovo,“ řekla.
Silničáři jsou podle Studeckého připravení i na komplikace související s počasím. „Na úseku u Brna dělníci bourají starý cementobetonový kryt, což lze i za zhoršených klimatických podmínek. Pro zajištění sjízdnosti dálnice jsme připravili do pohotovosti sypače s radlicemi, které umožňují odklízení sněhu i ve zúženém prostoru,“ přiblížil.
Opravy na D1 mezi Brnem a Prahou letos končí.
Po D1 mezi Brnem a Prahou pravidelně jezdí autobusy RegioJetu. „Provoz na D1 bude podléhat zvláštnímu dispečerskému řízení a uděláme maximum pro odvracení dopadů mimořádností při provozu na dálnici,“ uvedl mluvčí dopravce Aleš Ondrůj. Cestující v případě zpoždění, které přesáhne určitou míru, mají nárok na kompenzaci.
S případným zpožděním či kolonami počítá řidič Michal Závodský, který jezdí po D1 při cestách z Brna do Havlíčkova Brodu. „Člověka zdrží, ale jak se ukázalo už v předchozích letech, nijak tragicky. Více než zúžení mě štvou souběžně devadesátkou jedoucí kamiony,“ posteskl si.
Opravy na dálnici se dotýkají i měst a obcí v jejím okolí. Často přes ně totiž jezdí řidiči ve snaze vyhnout se dopravním omezením. Třeba přes Humpolec. „Bohužel to ovlivní i provoz ve městě. To je nepříjemná zkušenost z předchozích let,“ prozradil humpolecký starosta Karel Kratochvíl.