Nabízejí totiž to, co je pro ně důležité. Prostor, pohodlí, v podstatě neomezené místo pro zavazadla, velké a silné motory, robustní a nezničitelnou techniku. A hlavně image! Mnoho patriotů v USA je zděšeno nebo alespoň otráveno přílivem evropských a japonských aut a odklonem domácích automobilek od toho, co vždy dělalo Ameriku tou pravou Amerikou. Nákladní pick-upy pro Američany představují vše, co se již před mnoha lety začalo z amerických silnic vytrácet. Jsou pozůstatkem a živým odkazem na velké a okázalé, zbytečně veliké křižníky silnic s taktéž zbytečně velikými a silnými motory.
General Motors v roce 1960 představil novou řadu nákladních pick-upů, jako odpověď na Fordovu veleúspěšnou řadu F. Tyto nákladní automobily uspokojily každého zákazníka. Začaly být prodávány pod dvěmi koncernovými značkami jako Chevrolet nebo jako GMC. Pick-upy s pohonem pouze zadní nápravy byly označovány písmenem „C", s pohonem obou náprav nesly označení „K". Zákazník si mohl vybrat různé rozvory náprav, rozličné stupně tonáže, velikosti a tvar korby, krátkou, prodlouženou nebo dokonce dvojitou kabinu a různé stupně výbavy a doplňků. Možnost výběru motorů byla samozřejmostí. Pick-upy GM se bez přestávky vyrábějí dodnes. Nesou označení Chevrolet Silverado a GMC Sierra a jsou základem motorizace velké části Ameriky.
Ale nejen Američané si rádi užívají všech výhod těchto amerických náklaďáků, ve své domovině nazývaných „truck". I u nás se najde hodně těch, kteří na tyto trucky nedají dopustit. Někteří je hýčkají jako klenot jen tak pro radost, jiní s nimi brázdí blátivé cesty a terén, někteří je používají jako nejbezpečnější alternativu v provozu na našich silnicích. A pak je tu také nemalá skupina těch, kteří americké pick-upy používají čistě jako pracovní náčiní.
V plné kráse
A tak je také používán třebíčský Chevrolet Silverado. Byl vyroben v roce 1996 a v devadesátých letech jako téměř nový již jezdil po třebíčských silnicích. Když byl již svojí tvrdou službou unaven, přišel čas na malou rekonstrukci, která se vlivem nedostatku času a jiných zájmů jeho majitele protáhla na několik dlouhých let. Před časem však na Chevyho přišla konečně řada a opět po dlouhé době v celé své kráse vyjel na třebíčské silnice. Naše Silverado je lakováno v atraktivní kombinaci modré a oranžové metalízy. Kabina je pětimístná i když pouze dvoudveřová. Korba je krytá sundavací střechou.
Silverado je poháněno motorem, který je v USA používán výhradně nákladními automobily. Jedná se o vznětový osmiválec s obsahem 6500 ccm. Ale jelikož Američané jsou zvyklí na to, že jejich auto v případě potřeby umí i pořádně „prásknout do koní", je tento naftový motor doplněn turbodmychadlem. Nároky na hospodárný provoz tohoto pohodlného náklaďáku splní svoji spotřebou okolo 10 litrů/100 km. Nedělejme si ale iluze, při těžké noze na pedálu plynu se spotřeba paliva dokáže i zdvojnásobit. Ne každý ale vyžaduje na křižovatkách pálit u svého náklaďáku gumy! Pohodlí jízdy a pozornost řidiče zvyšuje automatická převodovka a z problémů dokáže každého vytáhnout přídavný pohon všech kol. Silverado, které jsme si představili, je používáno jako pracovní vůz jedné třebíčské firmy. A nutno říci, že ke vší spokojenosti majitele i zaměstnanců. Popřejme mu tedy hodně šťastných kilometrů a lehkou nohu a něžnou ruku jeho řidičům!
JAN KOTLÍK