„Množství aut je u nás daleko vyšší než prostorové podmínky, které byly vytvořeny. Proto je potřeba najít systém, který zajistí rovnováhu,“ vysvětlil motivaci začít se tímto problémem zabývat do hloubky třebíčský starosta Pavel Pacal. Na otázku, zda město chystá něco na způsob parkovacích zón v Praze či v Brně, odpověděl, že tak radikální cestou třebíčská radnice nepůjde.

Prvním milníkem bude datum 1. ledna 2020. Začne platit zjednosměrnění některých ulic v Týně, kde už se uskutečnilo veřejné projednání s občany. Řekli si své připomínky, jež radnice zapracuje. V příštím roce se postupně uskuteční veřejná projednání na toto téma i v dalších městských částech. Lidé se včas dozvědí termíny projednání. „Připomínky veřejnosti se budeme snažit zohlednit,“ podotkl starosta.

Rezidentní karty, zjednosměrnění

Jak najít nová parkovací místa? Pacal připomenul, že opatření lze udělat několik. Zjednosměrnění některých ulic se zřejmě rozšíří i mimo Týn, bude se v nich pak pohodlněji parkovat. V Židech se bude zklidňovat provoz. Uvažuje se o rezidentních parkovacích kartách. „Je nutné najít způsob, jak ukáznit řidiče, kteří jezdí služebními auty v sídlištích. Je dále nutné ze sídlištních parkovišť vytlačit nákladní automobily, dodávky, mnohdy i kamiony nebo autobusy, které tam nemají co dělat,“ zdůraznil Pacal.

Požár pole u Číměře.
Už druhý velký požár na poli. Tentokrát hořelo u Číměře

Radnice se rozhlíží, jak to dělají jinde. „Třeba v Trenčíně, ale neberte mě za slovo, má rodina ze sídliště možnost přihlásit k parkování jen jedno auto zdarma. Další už je za poplatek. A odpadá možnost nechat tam parkovat služební vozidla. Po zavedení opatření najednou sídlištní parkoviště prořídla,“ uvedl příklad Pavel Pacal.

Nová parkovací místa u PBS

Součástí nové parkovací politiky v Třebíči bude i výstavba dalších parkovacích míst. „Připravujeme záchytné parkoviště mezi kolejemi a První brněnskou strojírnou. V nemocnici se jedná o stavbě parkovacího domu. Dále se řeší parkování v Otmarově a Zdislavině ulici,“ prozradil starosta. Budování větších záchytných parkovišť na okrajích města podle jeho slov není tak jednoduché. Radnice musí respektovat územní plán, který například v Borovině nic takového neumožňuje.

„Chceme najít rozumnou variantu, aby lidé ve finále v Třebíči v klidu zaparkovali. Nebude to jednoduchý proces. Jednoduchý by byl ve chvíli, kdy by se znovu tvořily ulice a parkoviště. Ale máme stav daný z minulosti, jen roste počet aut,“ dodal starosta.