„Ano, elektrifikace trati 240 z Brna do Jihlavy je v prioritách vlády, na druhou stranu existuje usnesení vlády z loňského roku, které nám přikazuje nezačínat jakékoli nové stavby. Stav veřejných rozpočtů je napnutý,“ zdůraznil mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.


„O této záležitosti se mluví nejméně sedm osm let,“ reagovala starostka Rapotic Marcela Smekalová. Podle ní by elektrifikace byla samozřejmě přínosem.
Stavby na železnici má na starosti Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Její mluvčí Pavel Halla k této konkrétní akci sdělil: „Elektrizace úseku trati 240 Brno - Zastávka u Brna má hotovou dokumentaci k územnímu řízení a zároveň je o něj požádáno. Příslušným stavebním úřadem jsou Rosice u Brna. Dále se upřesňuje investiční záměr. Zahájení stavby by mohlo být v roce 2011 a ukončení nejdříve 2013. O dalších částech stavby se zatím nejedná.“


Úsek po terminál


Podle jeho slov byl projekt původně rozdělen na úseky Brno - Rapotice a Rapotice - Jihlava. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje ale usiluje o úsek Brno - Náměšť nad Oslavou. Má zde autobusový terminál.


„Ohledně finančního objemu a časového plánu bude více jasno v polovině tohoto roku,“ doplnil mluvčí ministerstva Hanzelka. Elektrifikace celé trati by měla v dnešních cenách stát čtrnáct miliard korun. Jak je ale patrné z oficiálních výroků, její realizace je více méně stále ve hvězdách.

LETOŠNÍ VÝLUKY NA ŽELEZNIČNÍ TRATI 240:

22. 5. – 31. 5. v úseku Okříšky – Vladislav

nepřetržitá výluka, oprava výhybek ve stanici Třebíč a Krahulov, pravidelná údržba svršku trati

24. 7. – 2. 8. v úseku Luka nad Jihlavou – Jihlava

nepřetržitá výluka, bude provedena oprava mostku a údržba trati

3. 8. – 5. 8. v úseku Okříšky – Bransouze

nepřetržitá výluka, oprava železničního přejezdu ⋌ Zdroj: SŽDC
CO ŘÍKÁ NA ODDÁLENÍ ELEKTRIFIKACE:

Marcela Smekalová, starostka Rapotic, obce na železniční trati č. 240

„O elektrifikaci se mluvilo už v roce 2002, když jsem nastoupila na obecní úřad v Rapoticích. Pro lidi by to bylo jedině zlepšení služeb, samozřejmě. U nás trať vede obcí, pamatuji si, že jsme se k tomu vyjadřovali, proběhla diskuze, že by se lidem případně měnila okna kvůli odhlučnění. Tehdy se hovořilo i o tom, že Rapotice budou hraniční železniční stanicí v rámci elektrifikace. To, že se tak obrovská investice oddaluje, má evidentně více aspektů, hlavní jsou zřejmě peníze. “