Pod kapotou byl uložen zcela nový řadový šestiválec se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě (2xOHC) s objemem 3,4 litru. Směs benzinu a vzduchu připravovala dvojice karburátorů. Motor tak dosahoval výkonu až 160 koní. Označení „XK 120" také nebylo náhodné. Uvedené číslo značilo fakt, že roadster dokáže pokořit rychlost 120 mil za hodinu (193 km/h)!

Předpoklad, že XK 120 bude vyráběn v nevelkých sériích za použití tradičních materiálů jako je hliníkový plech a dřevo, se nevyplnil. Automobilka byla nucena reagovat na obrovskou poptávku po tomto atraktivním a rychlém voze, a proto měly hliníkovou karoserii vyztuženou dřevem pouze první kusy. Všechny pozdější XK dostaly celoocelovou karoserii. V průběhu let se také objevila uzavřená karoserie kupé a „ostřejší" verze s označením SE (Special Equipment), jejíž motor díky upravenému časování ventilů a zdvojenému výfukovému potrubí dával výkon až 180 koní! Roku 1954 představil Jaguár vylepšeného následníka s označením XK 140. Ten se lišil většími nárazníky, mírně pozměněnou maskou, přesnějším hřebenovým řízením a především zvýšeným výkonem základního motoru na 190 HP (Horse Power) a u verze SE dokonce na 210 HP. Označení „140" však už neznamenalo to, že by Jaguar dosahoval rychlosti 140 mil/h (225 km/h), ale i tak s přehledem atakoval hranici 200 km/h. Slabinou však vzhledem k dosahovaným rychlostem zůstávaly bubnové brzdy. Tento nedostatek byl vyřešen s nástupem typu XK 150 v roce 1957. Typ 150 dostal, kromě kotoučových brzd Dunlop na všech kolech, i širší karoserii s jednodílným zaobleným předním sklem.

S rokem 1959 pak přišel do nabídky motor o obsahu 3.8 litrů, který v úpravě S dával výkon úctyhodných 265 HP. S tímto motorem XK 150 dokázal pokořit hranici 215 km/h! Na závěr dodejme, že výše uvedené motory pracovaly ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou, u typů 140 a 150 byla druhou možností převodovka automatická. Důvodem posledně jmenovaného byl především fakt, že drtivá většina Jaguarů XK putovala do USA, kde si zákazníci na pohodlí vždy potrpěli.

Laura Busch

Dnes si představíme nejmladšího z rodiny XK, 
a to typ 150. Těch bylo vyrobeno celkem jen něco málo přes devět tisíc kusů a jak už jsme uvedli, většina 
z nich byla vyrobena s levostranným řízením pro americký trh. A přesně takového roadstra si v roce 2010 v USA vyhlédnul Miroslav Juránek z Třebíče. 
Po zajištění koupě a dopravy do Evropy resp. do ČR následovala renovace, která zabrala dva roky. Nyní je Jaguar XK 150 ve vynikající formě a nejen u svého majitele vzbuzuje spousty vzrušujícího snění. K tomu jistě přispívá i jméno v původním technickém průkazu, které zní Laura Busch…

JAN KOTLÍK