Jejich majitelé přitom riskují tučnou pokutu. Právě včera totiž vstoupila v platnost novela „kuřáckého“ zákona. Podle ní každá restaurace, hospoda či kavárna musí být na vstupu jasně a nepřehlédnutelně označena cedulí, zda je či, není kuřácká, případně, zda má zákazník k dispozici zdí oddělený nekuřácký prostor.

Kontroly v červenci

V oblíbené restauraci U dubu mají v interiéru původní cedule, které hlásají, kde se kouří a kde ne. „O tom, že zase potřebuju ještě jiné cedule dát někam jinam, nic nevím. Ale rád se nechám poučit. Jak mají vypadat, případně, kde jsou k mání, musím teprve zjistit,“ reagoval včera provozovatel Jiří Jelínek. Podobně mluvili i majitelé ostatních navštívených hospod.

Kdo totiž logo na dveře nevylepí, riskuje pokutu až pět tisíc korun. Kontroly se blíží, může je provádět republiková a městská policie a obec. V případě Třebíče je to živnostenský odbor.

„Přes svátky v červenci to necháme být, aby si to hospodští stihli uvědomit a zažili si nové pravidlo. Ale v následujícím období můžou očekávat naši návštěvu,“ sdělila referentka Obecního živnostenského úřadu Třebíč Anna Benešová. Podobně mluvil vedoucí městských strážníků Ladislav Prvák: „V červnu u nás na oddělení proběhlo školení policistů. Necháme to pár dnů být, aby si majitelé restaurací zvykli. Po svátcích nás ale mohou očekávat.“

To, že hospodští zatím loga na své provozovny neumisťují a často o změně zákona nevědí, Benešová komentovala slovy: „Měli na to rok čas, aby se připravili.“ „Je to typická byrokratičnost úředníků, kteří u nás ani jednou nekontrolovali plnění předcházejícího zákona,“ glosoval Jelínek.

Je tu ještě jeden zádrhel. Kde samolepku s informací pro zákazníka sehnat. „Já říkám těm, co se ptají, ať si její podobu stáhnou z internetu a než jim ji vyrobí nějaká reklamní agentura, ať si ji provizorně vylepí vytištěnou na tiskárně,“ doporučila řešení Anna Benešová.

Asociace hotelů a restaurací ČR pro své členy nabízí prodej samolepek přes internet nebo jsou k mání na prodejním místě v Praze. Jejími členy jsou však pouhé dvě stovky pohostinství v celé republice, varianta s výrobou v reklamce je tedy schůdnější. A co na platnost novely „kuřáckého zákona“ říkají ti nejdůležitější – sami zákazníci? „Na jednu stranu jsem ráda, že nemusím hospodu procházet a zkoumat, jestli se v klidu najím bez oblaků dýmu z cigaret

Na druhou stranu je to zákon, který připomíná chytrou horákyni. Kdyby poslanci rovnou kouření v restauracích zakázali, nic by se nestalo. I jiné země už to akceptovaly a tamní kuřáci si rychle zvykli,“ upozornila Hana Vetchá z Brna.