„Všimli jsme si, že silnice je v neutěšeném stavu. Dosud se vyskytovaly jen ojedinělé snahy o výstavbu obchvatů a přeložek. Jde o to, abychom postupovali jednotně,“ řekl Aleš Kratina z občanského sdružení Metropolis, které stojí u zrodu iniciativy za modernizaci silnice.
Podle Kratiny se do tahu číslo I/23 dlouhodobě neinvestuje, situace je neudržitelná. Trasa je totiž nejkratší cestou z jižních Čech na jižní Moravu. Spojuje významné turistické cíle, mimo jiné i památky UNESCO.
Strategický význam pak spočívá v tom, že slouží jako důležitá záložní trasa k dálnici D1 i jako propojení dvou jaderných elektráren. Její postupná rekonstrukce by tak přinesla užitek nejen běžným obyvatelům, ale měla by příznivý vliv i na hospodářství. Regionální politikové proto spojili se sdružením Metropolis své síly a minulý týden se setkali s ministrem dopravy Petrem Bendlem. Schůzku inicioval senátor Vítězslav Jonáš.
„Spolupráce zúčastněných stran by měla směřovat k vytvoření kvalitní dvouproudé silnice pomocí rekonstrukcí a rozšíření silničního tělesa ve stávající trase, popřípadě výstavbou nové komunikace v odkloněném směru, to znamená obchvaty obcí či přeložky,“ vysvětlil záměry senátor Jonáš. Náklady na revitalizaci silnice se v průběhu příštích 15 let odhadují na 10 miliard korun.
Mezi postupnými stavebními akcemi se uvažuje například o přemostění údolí Chvojince u Kralic nebo vytvoření stoupacího pruhu v Náměšti. Začít by se mělo v roce 2010 nebo 2011 s rozšířením a narovnáním vozovky mezi Třebíčí a Vladislaví. Podle Aleše Kratiny ze sdružení Metropolis je to asi nejhorší úsek na celé trase.
Význam studie Via Romantica na revitalizaci silnice I/23 podtrhuje skutečnost, že ji podpořila také společnost ČEZ a Armáda ČR s ohledem na náměšťské letiště.
Na jaře má dojít k podepsání společného memoranda o spolupráci. Kromě asi dvacítky obcí, městysů a měst se k němu přihlásí také dva kraje, Hospodářská komora ČR, Ředitelství silnic a dálnic ČR a ministerstvo dopravy.