Ze tmy depozitáře zpátky na jeviště Městského kina a divadla Ostrov se po letech vrátila historická divadelní opona s obrazem tehdejšího Německého Brodu. „Spouštět se bude před každým představením,“ oznámil jednatel společnosti Tomáš Hermann.

Jak dodal, hledá městské divadlo a kino ten nejvhodnější okamžik, kdy oponu představit divákům. „Zatím nevím, jestli by to bylo vhodné hned při prvním filmovém promítání nebo jestli máme počkat až na podzimní zahájení divadelní sezony,“ přemítal. Popsal na oponě místa, která už z mapy Brodu dávno zmizela. Třeba kaple u kostela Nanebevzetí Panny Marie nebo shluk starodávných domků Na Louži.

O návratu opony zpět do divadla se mezi brodskými patrioty už ví. Například Ludmila Dohnalová patří k pravidelným návštěvníkům divadelních představení. „O oponě jsem slyšela a viděla někde její fotografii. Přiznám se, že starý Brod se mi líbil, víc než ten dnešní,“ poznamenala.

Pestrý je osud opony německobrodského divadelního spolku z roku 1886, která ležela desítky let v depozitáři krajského Muzea Vysočiny Havlíčkův Brod. Ukrytá před zraky veřejnosti a navíc v neutěšeném stavu.

Nejprve bylo zapotřebí navrátit oponě její krásu. Kraj Vysočina za její restaurování zaplatil téměř půl milionu korun. Finančně přispělo i město Havlíčkův Brod a Ministerstvo kultury ČR.

Opona rozměrů 6,6 metrů a 3,5 metrů byla podle restaurátora Jiřího Látala malována technikou klížených pigmentů na plátně. Prošla generální opravou která trvala tři roky. Díky moderní restaurátorské technice bude podle krajské mluvčí Jitky Svatošové opona v Havlíčkově Brodě „dělat parádu.“ „Oponu zasadí restaurátoři do tuhého rámu, což zaručí bezpečný provoz, jak předepsali pracovníci Muzea Vysočiny Havlíčkův Brod,“ upozornila bývalá krajská radní pro oblast kultury Jana Fischerová. Sál divadla v Havlíčkově Brodě má relativně stálou teplotu a vlhkostí na scéně je dostatek místa. Samotné ukotvení opony přijde na další zhruba půl milion korun.

Bývalou krásu vrátil divadelní oponě restaurátor Jiří Látal z Litomyšle. Jak upřesnil, opona byla natočena na válci v depozitáři muzea Vysočiny v Havlíčkově Brodě. „Museli jsme ji celou opravit. Trvalo to tři roky,“ informoval restaurátor. Jak zdůraznil hlavním úkolem bylo oživit barevnou vrstvu, podlepit oponu novým plátnem a oponu očistit od nánosu prachu. „Opona, tedy přesněji staré plátno pod ní byla samá díra,“ poznamenal restaurátor. Pak popsal, že oponu bylo třeba restaurovat na pevné ploše a natřít ji nakonec už moderními barvami. Autorem opony je akademický malíř Gustav Kubeš, který namaloval oponu podle pohlednice. Restaurátora Jiřího Látala zaujaly na tehdejší dobu přesné detaily města, které proměnily oponu v umělecké dílo.

Historická divadelní opona

Pochází z roku 1886. Autorem je akademický malíř Gustav Kubeš. K malbě jako vzor použil historickou pohlednici. Z depozitáře Muzea Vysočina se na světlo dostala v roce 2016. Opona rozměrů 6,6 metrů a 3,5 metrů byla malována technikou klížených pigmentů na plátně. Prošla generální opravou která trvala tři roky. Půl milionu stála oprava a dalšího půl milionu upevnění nad divadelní jeviště.