Čeští řemeslníci pracují na plavidlech pro britský trh

„V rámci pracovního pobytu v Anglii jsem stavěl hausbóty v městečku Sandbach u Manchesteru,“ říká Ivo Vyskočil, jednatel firmy, která obytná plavidla vyrábí.

„Časem jsme s majiteli zjistili, že máme společný názor na věc a dohodli jsme se na spolupráci,“ pokračuje. Carefree cruising je druhým největším výrobcem hausbótů na Ostrovech, zájem o její výrobky převyšuje výrobní možnosti v Británii.

Na kolosech pracuje osm lidí

Nastalo období velmi přesných kalkulací a shánění vhodných prostor. Volba padla na Třebíč. Český spolumajitel pronajal dvě haly s pojízdnými jeřáby i kvalitní vzduchotechnikou. Sedmnáctimetrové kolosy zatím dělá osm lidí. Zaškolují tu angličtí řemeslníci, takže ti naši jsou v kontaktu s jazykem. Pracují tu truhláři, elektrikáři a lakýrníci. Některé segmenty jsou anglické výroby, motory třeba z Holandska, dubová překližka z Číny. Do tří let by se roční výroba mohla vyhoupnout až na osmdesát plavidel ročně. „Našla by se tu práce pro dalších třicet šikovných lidí,“ podotýká Vyskočil.

Hotová plavidla kamiony převážejí na prodloužených návěsech do Británie. Místní zaměstnanci lodím po spuštění na vodu už jen upraví rovnováhu.

Hustou sítí anglických říčních kanálů se lze plavit rychlostí do deseti mil v hodině. Hausbót je tam životní styl i způsob rekreace. Jeho cena se pohybuje od milionu a půl do osmi milionů korun.