Asi takto si každý kluk v dobách minulých představoval práci hasičů nebo požárníků, to podle toho, jak byli zrovna nazýváni. Jejich práce se do dnešních dnů mnoho nezměnila. Výjimkou je technika, která dnešním hasičům usnadňuje náročnou a mnohdy nebezpečnou práci. Dnes ale budeme hovořit o dobách, kdy to měli bojovníci s ohněm o něco těžší nežli dnes.

Příběh dnešního automobilu začíná v roce 1943, tedy v letech válečných, kdy náš průmysl musel uspokojovat potřeby Německé říše. V tomto roce byl také vyroben nákladní automobil Škoda Superb určený pro potřeby wehrmachtu. Ano, Superby byly původně vyráběny jako luxusní automobily, protože se ale jednalo o velké vozy se silnými motory, posloužily také jako základ pro lehké nákladní vozy. Zajímavostí je, že náš zmiňovaný nákladní Superb byl v roce 1944 přestříkán do pískové kamuflážní barvy. Byl totiž určen pro nasazení u německých oddílů v Africe. Vzhledem k ukončení války k tomu však již nedošlo.

V prvních mírových letech byl „pouštní" Superb přestavěn v karosárně Hrček a syn na hasičský speciál. Po úpravě měl otevřenou karoserii s několika řadami sedadel pro posádku, vodní čerpadlo, které bylo připojeno na výstupu klikového hřídele motoru a na zádi připevněnou velkou cívku pro požární hadici.

Další vybavení, jako například zvukové a světelné výstražné zařízení, hledací světlomet a další hadice, bylo umístěno na patřičných místech vozidla, dle potřeb obsluhující posádky.

Takto vybavený vůz začal sloužit v obci Obřany na Brněnsku. Kolem roku 1960 už hasičský speciál přešel do rukou dobrovolných hasičů v Rapoticích, kteří ho opatrují do dnešních dnů. Jak nám sdělil jeho řidič, člen SDH Rapotice Jiří Klement, tento, dnes již historický kousek, pohání řadový vodou chlazený zážehový šestiválec o obsahu 3126 ccm ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou a pro větší dostupnost k místům požáru disponuje také uzávěrkou diferenciálu. Kromě motoru, který prodělal v roce 2015 generální opravu, je vůz zcela původní. Tento opravdu skvostný historický kousek jste mohli spatřit na třebíčském náměstí 24. srpna v rámci propagační jízdy Sdružení hasičů Čech Moravy a Slezska.

JAN KOTLÍK