A není daleko od pravdy. Už na schodech prý vidí, jak před dveřmi jediné kanceláře pobočky v prvním patře budovy v ulici Kpt. Jaroše přešlapují vzteky orosení klienti. Hodina čekání je tam běžná doba.


„Otevřeno je jen jediný den v týdnu. Vždycky se tam sejde spousta lidí, sednou si jen dva, víc židlí není. Kdekdo je čekáním naštvaný a vzdá to. Přijít jindy ale nemá smysl, nebude to lepší,“ říká nazlobeně Lenka. „A to mají na každém letáku heslo Záleží nám na vás,“ dodává s ironickým úšklebkem.


Čtyři dny v měsíci pro 250 lidí


Třebíčské kontaktní místo pojišťovny měsíčně navštíví 250 klientů. Takové číslo uvádí statistika pražské centrály ČNZP.


Využít přitom mohou jen úterní úřední hodiny. Cedulka na dveřích mluví jasně. Otevírá se v osm hodin ráno, v poledne přijde půlhodinová pauza, zavírá se v 15.30. „Stěží to stihnu před polednem, a to už tady sedím bezmála hodinu,“ zlobil se před čtyřmi dny začínající živnostník Bohouš při pohledu na hodinky.


„Asi budu jezdit do Jihlavy, tam mají otevřeno čtyřikrát do týdne,“ utrousil.


Pojištěnci ČNZP si zřejmě polepší už za pár měsíců. Pražská centrála hodlá od ledna rozšířit služby o další úřední den.


„Sleduji statistiku, pobočka je opravdu přetížená. Od nového roku bude otevřená minimálně dva dny, pokud bude potřeba, tak i tři,“ vyjádřila se Zuzana Čipová z vedení zdravotní pojišťovny.


Klientům ovšem nevadí jen málo času k vyřízení jejich záležitostí. Stejně důležitá je pro ně ochota a dochvilnost personálu. „Ještě jsem tam nepotkala milou ženskou. Není tam pokaždé stejná, střídají se,“ říká osmatřicetiletá Lenka. „Navíc dojíždějí z jiných míst. Právě minulý týden jednu cestou zdržela doprava, což se může stát. Jenže lidi, kteří tam hodinu a půl čekali, to nezajímá,“ dodává zostra.


Stálá referentka v plánu není


O stálé referentce si ale lidé mohou zatím nechat zdát. Na systému provozu se novým rokem nic nezmění.


„Referentky budou dál dojíždět z Jihlavy. Nástup jednoho zaměstnance nastálo zvážíme tehdy, bude-li provoz nevyhovující. Šlo by zřejmě o ženu přímo z Třebíče,“ konstatovala Zuzana Čipová. „Je samozřejmě naší prioritou klienty si udržet,“ dodala.


Česká národní zdravotní pojišťovna má hned po Všeobecné (VZP) nejpočetnější klientelu. Rozdíl v úrovni kontaktních míst je ale propastný. Zatímco VZP má v okrese dvě velké úřadovny v Třebíči a Moravských Budějovicích, otevřené čtyřikrát do týdne, ČNZP úřaduje jediný den v malé třebíčské kanceláři.