Ne všichni ale k životu potřebují náklaďák. Existuje zde další skupina uživatelů, kteří dávají přednost poněkud menším rozměrům, ale přesto se nechtějí omezovat užíváním malého a nepraktického osobního automobilu. A právě na takovou cílovou skupinu zákazníků se zaměřují tzv. malé trucky. Mezi ně patří například Dodge Dakota, Chevrolet S-10 nebo Ford Ranger. Posledně jmenovaný je dobře znám i v Evropě.
Ford Ranger, jako samostatný model se začal prodávat v roce 1982. Jednalo se o lehký nákladní automobil, na jehož základě byl postaven i malý terénní vůz Ford Bronco II. V devadesátých letech se i na Rangeru plně odrazila letitá spolupráce Fordu s Mazdou. Technika Rangeru se stala společnou i pro Mazdu série B. Pozornému oku tak neunikne, že dnešní, u nás tak oblíbené Rangery, jsou téměř dvojčata s pick-upy od Mazdy.
A rozdíly mezi Rangery prodávanými u nás a v USA? Na první pohled jistě zaujmou optické změny karoserie, kdy u amerických verzí dominuje výraznější přední maska chladiče a odlišná světla. Americké Rangery si dále vystačí s ekologičtějšími benzinovými motory spojenými převážně s automatickými převodovkami. Bohužel, u nás lze Rangera zakoupit pouze s motory naftovými a s manuální převodovkou. Rozdíl je také v uživatelích. U nás Rangera používají „drsní" chlapy a Ranger často slouží jako vozidla ve firmách nebo záchranných složkách, kde je zapotřebí robustní techniky s velkou dostupností v terénu. Na opačné straně oceánu je Ranger hitem dospívající mládeže, nejčastěji něžného pohlaví, jako auto pro volný čas. Nelze nežli konstatovat úsloví „jiný kraj, jiný mrav."
Tvrdý pracant
Jedním z těch, kteří Rangera používají ke každodenní práci je i Miloš Popelka z Přešovic. Zakoupil ho jako zcela nového v roce 2004. Pod kapotou klape, jak jinak, turbodiesel o obsahu 2.5 litrů. Nutností bylo osazení korby pracovní nástavbou. Prozraďme, že Miloš je nadšenec, co se týká country. Protože dokonce vlastní i restauraci vyvedenou v americkém country stylu, nemohl se ani jeho Ranger spokojit jen s nutnými úpravami pro výkon svého povolání. Ford proto dostal mimo jiné i orámování celé karoserie a nové atraktivnější disky kol. Miloš si od té doby každý den užívá svého stylového pracovního stroje, kterým převáží materiál nebo tahá nákladní dvounápravový přívěs. Představený Ranger také není žádná „leštěnka", ale tvrdý pracant. Na svém kontě už má hodně přes 300 000 najetých kilometrů, a to pouze se základní údržbou. O oblibě Rangeru v rodině Popelků hovoří i fakt, že u nich jeden čas sloužily Rangery hned dva. Miloš také okamžitě dodává, že jeho další auto bude rozhodně opět Ford stejné kategorie!
JAN KOTLÍK