VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ford Explorer versus Dodge Durango. Kdo zvítězí?

Třebíč - Naskytla se nám jedinečná možnost. Můžeme na vlastní kůži porovnat dva největší konkurenty kategorie off-road v Severní Americe. Jedním je dlouhodobě nejprodávanější vůz tohoto segmentu Ford Explorer. Druhým jeho konkurent, kterým zareagoval koncern Chrysler, a to Dodge Durango.

26.1.2015
SDÍLEJ:

Ford Explorer versus Dodge Durango. Který vůz je lepší?Foto: Jan Kotlík

Pojďme si nejdříve zkráceně shrnout historii obou z nich.

Historie

Ford Explorer se začal vyrábět v roce 1990 jako nástupce malého Forda Bronco II. V USA se těší přídomkem nejprodávanějšího SUV. 130 000 prodaných Explorerů hned v prvním roce výroby hovoří za vše. V roce 2000 se dokonce prodejní čísla téměř dotkla hranice 450 tisíc prodaných vozů za rok. Dodge Durango byl představen v roce 1998. Durango bylo postaveno na základě lehkého nákladního trucku Dodge Dakota a dodnes jeho prodejní čísla neohrozila výsadní postavení Exploreru na americkém trhu.

Motorizace

My máme možnost porovnat soudobé modelové řady obou uvedených rivalů konce devadesátých let. Ford Explorer je osazen vidlicovým šestiválcem s rozvodem SOHC a objemem 4.0 litrů, výkonem 205 koní, pětistupňovou automatickou převodovkou a automatickým elektronickým přiřazováním pohonu přední nápravy. Dodge Durango má pod kapotou vidlicový osmiválec 318 Magnum s obsahem 5.2 litrů a výkonem 240 koní, čtyřstupňovou automatickou převodovkou a mechanicky přiřaditelný pohon kol přední nápravy. Ideální by samozřejmě bylo porovnávat vozy s přibližně shodnou motorizací, což by znamenalo u Forda motor V8 o obsahu 5.0 litrů a výkonu 210 koní nebo u Dodge motor V6 o obsahu 3.9 a výkonu 180 koní. Srovnatelné konkurenty však budeme v našich podmínkách těžko hledat, protože Explorer se v Evropě s motorem 5.0 nenabízel a Durango se zde neprodávalo vůbec. Jízdní výkony tedy ponecháme stranou, nebo je budeme řešit individuálně.

Karoserie

Začněme tedy karoserií. Na první pohled je patrno, že karoserie Duranga působí v porovnání s konzervativnějším Explorerem moderněji. Důvodem je, že vznikla později a je součástí nového stylu značky Dodge, který spolu s Durangem a Dakotou sdílel i Dodge Ram. Přídi dominuje mohutná maska na kterou navazují snížené blatníky po vzoru amerických nákladních automobilů. Durango je také o několik centimetrů do všech stran větší, což také nabízí možnost umístění tří řad sedadel. Durango je tedy sedmimístné. Maska Exploreru je chromovaná po celé šíři a její tvar i žebrování odkazuje na staré klasické trucky Ford z padesátých let minulého století. Explorer v sobě skrývá spousty příjemných maličkostí, které výrazně ulehčují jeho používání. Řeč už byla o samočinném zapínání pohonu přední nápravy při prokluzu zadních kol, zanedbatelný není ani přínos samosvorného zadního diferenciálu, praktické je i otevírání okna pátých dveří nebo zdvojené sluneční clony.

Jízdní vlastnosti

Ford Explorer určitě zvolí ti, kteří mají rádi rychlejší jízdu. Jeho tužší podvozek a přesné hřebenové řízení ve spojení s kotoučovými brzdami na všech kolech umožňují jistější průjezdy zatáčkami a účinné zpomalení vozu. Také nezvykle hladce řadící převodovka zaslouží pochvalu. Přeřazení se neprojevuje ani znatelným cuknutím. Motor 4.0 Cologne s dvojitým rozvodem OHC, zkonstruovaný v Německu, uděluje Exploreru opravdu slušné jízdní výkony a z pohledu řidiče mu nic nechybí na síle a hbitosti.

Dodge Durango si koupí ti, kteří chtějí jezdit velkým truckem a nechtějí se vzdát možnosti přepravit až sedmičlennou rodinu. Na Durangu je znát, že vzniklo z „náklaďáku". Vyniká robustnější stavbou a na nějakou přesnost detailu se zde příliš nehledělo. Přesto, že bylo zkonstruováno později, nežli jeho konkurent, mnoho moderních prvků na něm nenalezneme. Řízení je klasické se šroubem a maticí, na zadních kolech si Durango vystačí s bubnovými brzdami a motor má osvědčený a nenáročný rozvod OHV. Jízdu si v něm užijí především ti, kteří mají rádi pohodlí a nikam nespěchají. Podvozek Duranga je podstatně měkčí než u Explorera. Samostatnou kapitolou je osmiválec 5.2 Magnum. Tento již historický motor se většinu času svého provozu jen líně převaluje v lehce zvýšených volnoběžných otáčkách. Díky svému kroutícímu momentu 400 Nm není třeba při běžné jízdě téměř šlapat na plynový pedál. Naproti tomu při jeho pořádném sešlápnutí se z Duranga stává doslova krvelačná bestie, která, při své váze přes dvě tuny a vláčných jízdních vlastnostech, může být nebezpečná i pro svého řidiče. Plných 240 koní v kombinaci s obřím kroutícím momentem opravdu vyžaduje sebeovládání.

Na závěr shrnutí

Po krátkém seznámení už je zřejmé, proč drtivá většina kupujících volí Explorera. Explorer je univerzálnější a vhodnější pro každodenní používání. Je mnohem snadnější si představit mladou maminku, která ráno veze své děti do školy právě Explorerem. Také hledání místa na zaparkování před supermarketem a víkendový rodinný výlet po dálnici v plném provozu bude vhodnější úkol pro Explorera. Durango je určeno spíše pro individualisty nebo lovce kladoucí pasti někde v lesích Colorada, pro které je auto jakýmsi pracovním nástrojem od kterého vyžadují pouze prostor, výkon a spolehlivost.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

26.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 25 500 Kč

Mechanici a opraváři nákladních automobilů Automechanik osobních a nákladních automobilů, údržbář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25500 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Firma Brabec velkoobchod s. r. o. přijme na HPP automechanika, údržbáře., , Náplň práce:, - opravy a výměny jednotlivých součástí u osobních a nákladních automobilů,, - provádění systematické údržby, záručních oprav a prohlídek,, - údržba budovy., , Požadujeme znalost mechaniky, řidičský průkaz sk. B, manuální zručnost, spolehlivost. Praxe na obdobné pozici výhodou., , Nabízíme placené přesčasy, podnikové slevy, firemní stravování a stravenky (součástí uvedené mzdy).. Pracoviště: Brabec velkoobchod s.r.o., 674 01 Třebíč 1. Informace: Tereza Bačáková, +420 778 719 455.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 17 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník dělník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , * pracovník zajišťuje nakládku a vykládku zboží, * operace spojené s evidencí skladových zásob, * výdej a příjem materiálu, * ukládání a vyskladnění materiálu ze skladu, , Požadujeme: , * min. SOU v oboru strojírenství, * praxe v oboru výhodou, * práce s PC, * řidičský průkaz skupiny B, * řidičský průkaz na VZV výhodou, * pečlivost, spolehlivost, samostatnost, zodpovědnost, pozitivní přístup k řešení úkolů, ochotu učit se novým věcem, , Nabízíme: , * perspektivu ve stabilní a stále se rozvíjející firmě, * možnost seberealizace – odborný a profesní růst, * motivující platové ohodnocení, * podnikové stravování, * příspěvek na stravování, * firemní benefity (dovolená navíc, 3 dny zdravotního volna, finanční bonus za docházku bez absence…). Pracoviště: Tedom a.s.- pracoviště výčapy, 674 01 Třebíč 1. Informace: Zdeňka Malá, +420 953 311 003.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 32 000 Kč

Programátoři počítačových aplikací PROGRAMÁTOR (TŘEBÍČ, BRNO). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 32000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce Třebíč, Modřínová 1094; Brno, Traťová 1., Nástup možný ihned., Pracovní doba 7,00 - 15,30 hod., Znalost HTML-CSS, Java Script, Angular JS, JQuery., Znalost Java - Java EE, Spring, Hibernate., Znalost AJ., Proaktivní, samostatný, analyticky smýšlející., ŘP sk. B.. Pracoviště: Nuvia a.s., Modřínová, č.p. 1094, 674 01 Třebíč 1. Informace: Eva Skálová, +420 568 409 815.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 17 000 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov POMOCNÝ DĚLNÍK STAVEBNÍ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce okres Třebíč, případně další stavby zaměstnavatele po ČR., Zaměstnanecké výhody: možnost ubytování., První kontakt e-mailem: svoboda@tts.cz. Pracoviště: Tts eko s.r.o., Průmyslová, č.p. 163, 674 01 Třebíč 1. Informace: Jindřich Svoboda, +420 602 723 709.


Pohled na historické jádro Brtnice.

Kraj chce podpořit kulturní památky

Den proti úložišti v lokalitě Na Skalním na Třebíčsku.
56

OBRAZEM: Stovky lidí vyšly na pochod proti úložišti

Jak jsme žili v Československu. Základní škola v Rudíkově

Rudíkov - Hroznatínský rodák Ludvík Svoboda, pozdější československý prezident, byl v letech 1948 až 1968 poslancem Národního shromáždění.

V Třebíči představí život Emy Destinnové

Třebíč – Foyer divadla Pasáž v Třebíči ovládne ve středu 24. dubna od 19 hodin nevšední koncert s názvem Hvězdy Emy Destinnové, aneb o Emě a pro Emu. Tento komponovaný pořad budou mít na svědomí umělci tria Harmonia Brno. Vstupenky jsou ještě stále k dispozici za 180 korun, respektive za 140 korun.

Strmější tribuny, lepší šatny i VIP zóna. Zimák potřebuje opravu za 200

Třebíč – Třebíč chystá další kroky, na jejichž konci má být generální rekonstrukce městského zimního stadionu – největší od 70. let, kdy bylo sportoviště otevřeno. Aby budova odpovídala dnešním potřebám, bude nutné v blízké budoucnosti sehnat zhruba 200 milionů korun.

Hrůzné nálezy z popelnic a tři tisíce pokut v jednom dni: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. dubna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT