VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ford Explorer versus Dodge Durango. Kdo zvítězí?

Třebíč - Naskytla se nám jedinečná možnost. Můžeme na vlastní kůži porovnat dva největší konkurenty kategorie off-road v Severní Americe. Jedním je dlouhodobě nejprodávanější vůz tohoto segmentu Ford Explorer. Druhým jeho konkurent, kterým zareagoval koncern Chrysler, a to Dodge Durango.

26.1.2015
SDÍLEJ:

Ford Explorer versus Dodge Durango. Který vůz je lepší?Foto: Jan Kotlík

Pojďme si nejdříve zkráceně shrnout historii obou z nich.

Historie

Ford Explorer se začal vyrábět v roce 1990 jako nástupce malého Forda Bronco II. V USA se těší přídomkem nejprodávanějšího SUV. 130 000 prodaných Explorerů hned v prvním roce výroby hovoří za vše. V roce 2000 se dokonce prodejní čísla téměř dotkla hranice 450 tisíc prodaných vozů za rok. Dodge Durango byl představen v roce 1998. Durango bylo postaveno na základě lehkého nákladního trucku Dodge Dakota a dodnes jeho prodejní čísla neohrozila výsadní postavení Exploreru na americkém trhu.

Motorizace

My máme možnost porovnat soudobé modelové řady obou uvedených rivalů konce devadesátých let. Ford Explorer je osazen vidlicovým šestiválcem s rozvodem SOHC a objemem 4.0 litrů, výkonem 205 koní, pětistupňovou automatickou převodovkou a automatickým elektronickým přiřazováním pohonu přední nápravy. Dodge Durango má pod kapotou vidlicový osmiválec 318 Magnum s obsahem 5.2 litrů a výkonem 240 koní, čtyřstupňovou automatickou převodovkou a mechanicky přiřaditelný pohon kol přední nápravy. Ideální by samozřejmě bylo porovnávat vozy s přibližně shodnou motorizací, což by znamenalo u Forda motor V8 o obsahu 5.0 litrů a výkonu 210 koní nebo u Dodge motor V6 o obsahu 3.9 a výkonu 180 koní. Srovnatelné konkurenty však budeme v našich podmínkách těžko hledat, protože Explorer se v Evropě s motorem 5.0 nenabízel a Durango se zde neprodávalo vůbec. Jízdní výkony tedy ponecháme stranou, nebo je budeme řešit individuálně.

Karoserie

Začněme tedy karoserií. Na první pohled je patrno, že karoserie Duranga působí v porovnání s konzervativnějším Explorerem moderněji. Důvodem je, že vznikla později a je součástí nového stylu značky Dodge, který spolu s Durangem a Dakotou sdílel i Dodge Ram. Přídi dominuje mohutná maska na kterou navazují snížené blatníky po vzoru amerických nákladních automobilů. Durango je také o několik centimetrů do všech stran větší, což také nabízí možnost umístění tří řad sedadel. Durango je tedy sedmimístné. Maska Exploreru je chromovaná po celé šíři a její tvar i žebrování odkazuje na staré klasické trucky Ford z padesátých let minulého století. Explorer v sobě skrývá spousty příjemných maličkostí, které výrazně ulehčují jeho používání. Řeč už byla o samočinném zapínání pohonu přední nápravy při prokluzu zadních kol, zanedbatelný není ani přínos samosvorného zadního diferenciálu, praktické je i otevírání okna pátých dveří nebo zdvojené sluneční clony.

Jízdní vlastnosti

Ford Explorer určitě zvolí ti, kteří mají rádi rychlejší jízdu. Jeho tužší podvozek a přesné hřebenové řízení ve spojení s kotoučovými brzdami na všech kolech umožňují jistější průjezdy zatáčkami a účinné zpomalení vozu. Také nezvykle hladce řadící převodovka zaslouží pochvalu. Přeřazení se neprojevuje ani znatelným cuknutím. Motor 4.0 Cologne s dvojitým rozvodem OHC, zkonstruovaný v Německu, uděluje Exploreru opravdu slušné jízdní výkony a z pohledu řidiče mu nic nechybí na síle a hbitosti.

Dodge Durango si koupí ti, kteří chtějí jezdit velkým truckem a nechtějí se vzdát možnosti přepravit až sedmičlennou rodinu. Na Durangu je znát, že vzniklo z „náklaďáku". Vyniká robustnější stavbou a na nějakou přesnost detailu se zde příliš nehledělo. Přesto, že bylo zkonstruováno později, nežli jeho konkurent, mnoho moderních prvků na něm nenalezneme. Řízení je klasické se šroubem a maticí, na zadních kolech si Durango vystačí s bubnovými brzdami a motor má osvědčený a nenáročný rozvod OHV. Jízdu si v něm užijí především ti, kteří mají rádi pohodlí a nikam nespěchají. Podvozek Duranga je podstatně měkčí než u Explorera. Samostatnou kapitolou je osmiválec 5.2 Magnum. Tento již historický motor se většinu času svého provozu jen líně převaluje v lehce zvýšených volnoběžných otáčkách. Díky svému kroutícímu momentu 400 Nm není třeba při běžné jízdě téměř šlapat na plynový pedál. Naproti tomu při jeho pořádném sešlápnutí se z Duranga stává doslova krvelačná bestie, která, při své váze přes dvě tuny a vláčných jízdních vlastnostech, může být nebezpečná i pro svého řidiče. Plných 240 koní v kombinaci s obřím kroutícím momentem opravdu vyžaduje sebeovládání.

Na závěr shrnutí

Po krátkém seznámení už je zřejmé, proč drtivá většina kupujících volí Explorera. Explorer je univerzálnější a vhodnější pro každodenní používání. Je mnohem snadnější si představit mladou maminku, která ráno veze své děti do školy právě Explorerem. Také hledání místa na zaparkování před supermarketem a víkendový rodinný výlet po dálnici v plném provozu bude vhodnější úkol pro Explorera. Durango je určeno spíše pro individualisty nebo lovce kladoucí pasti někde v lesích Colorada, pro které je auto jakýmsi pracovním nástrojem od kterého vyžadují pouze prostor, výkon a spolehlivost.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

26.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Horácká Slavia Třebíč.

Hokejisté Horácké Slavie zaskočili Frýdek-Místek

Vernisáž výstavy grafik Karla Demela v třebíčské Galerii Malovaný dům.
27

VIDEO: Brilantního kreslíře Karla Demela provází hudba

OBRAZEM: V Dukovanech začali topit biomasou, připojí domy, školu i zámek

Dukovany - Dukovany jsou dalším místem, kde byl spuštěn kotel na dřevní štěpku vyrobený v divizi Boilers, která spadá pod třebíčskou firmu TTS. Provoz teplárny byl oficiálně zahájen v sobotu 18. listopadu. Teplárnu, která byla vybudována na zelené louce, provozuje společnost Dukovanská teplárenská s. r. o. Tu v současné době z 51 % vlastní obec a ze 49 % firma TTS.

Vánoce jsou finančně náročné. Úvěr ale může být špatným pánem

Podle finančních poradců ale i psychologů by úvěry měly sloužit k nákupu jen těch věcí, které nezbytně potřebujeme. Nemá cenu se neúměrně zadlužit a kvůli hezkému Štědrému dni si pak znepříjemnit celý rok. Praxe ale také ukazuje, že mnohé domácnosti si kvůli nedostatečné finanční rezervě nemohou tuto úvahu dovolit.

Vodaři posilují zdroj o nové vrty, tlačí je k tomu suchá léta

Heraltice - Vodaři z třebíčské vodárenské společnosti začali s úpravami heraltického prameniště, odkud čerpají pitnou vodu pro Třebíčsko.

Náměstí Rabína Ingbera. V Třebíči budou nové adresy

Třebíč - Ulice Kremláčkova, Tomanova či Mjr. Krátkého a náměstí Rabína Ingbera. Tak se mají nově jmenovat místa v Třebíči. Radní doporučili zastupitelstvu schválit názvy tří nových ulic v lokalitě Na Kopcích a jednoho prozatím bezejmenného náměstí v židovské čtvrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT