Jisté však je, že Ford dokonale „prozkoumal" trh a „objevil" přesně to, co Američané chtěli. Nový vůz, který nahradil menší dvoudveřový Ford Bronco II, nesl název Explorer!

Ford Explorer se v USA těší dlouhodobě přídomkem nejprodávanějšího SUV. 130 000 prodaných Explorerů hned v prvním roce výroby hovoří za vše. V roce 2000 se dokonce prodejní čísla téměř dotkla hranice 450 tis. prodaných vozů za rok.

Ford Explorer odstartoval svoji kariéru začátkem devadesátých let. Svým zákazníkům nabízel tří nebo pětidveřovou karoserii a pohon zadní nebo obou náprav. Pod kapotou si našel místo šestiválcový motor s válci uspořádanými do V o obsahu 4 litry, rozvodem OHV a výkonem okolo 150 HP. V roce 1996 přibyl starý známý osmiválec 5.0 Windsor. O rok později pak i přepracovaný čtyřlitr s rozvodem SOHC a výkonem přes 200 HP. Právě s tímto motorem si Explorer získal oblibu i na evropských trzích.

Ford Explorer klub

Tento v USA velice oblíbený vůz však na našich silnicích běžně nepotkáte. Přesto, že se Explorer i u nás nabízel v oficiální prodejní síti Ford, mnoho zákazníků neoslovil. V Evropě plnil jeho úlohu spíše Ford Maverick, který byl, díky menším rozměrům a nižší ceně, evropskému zákazníkovi mnohem blíže. Snad díky poměrné vzácnosti tohoto vozu vzniknul v ČR Ford Explorer klub, který disponuje i svými vlastními mechaniky. U členů tohoto klubu není výjimkou vlastnictví i několika Explorerů současně.

Představovaný Explorer byl vyroben v roce 1997. Pod jeho kapotou sídlí šestiválcový motor V6 o obsahu 4.0 s rozvodem 2x OHC a výkonem 205 koní. Tento motor s označením „Cologne" byl ve své době osazován i do Fordů Mustang. Řazení má na starosti pětistupňová automatická převodovka, která pohání kola zadní tuhé nápravy. Přední náhon je elektricky přiřaditelný. O bezpečné zastavení přes dvě tuny vážícího monstra se starají kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením. Každý Explorer určený pro evropský trh se navíc může pyšnit plnou výbavou včetně automatického udržování výšky karoserie. Karoserii dominují poctivé chromované ocelové nárazníky a masivní chromovaná maska ve stylu starých trucků Ford.

Explorera jsem zakoupil v autobazaru ve Vsetíně, kde asi dva roky stál bez povšimnutí. Do ČR přicestoval z Německa a u nás prakticky nejezdil. Výhodou byl naprosto originální stav, nevýhodou zanedbaná údržba, jak se později ukázalo. Explorer prodělal repasi celého podvozku, generální opravu motoru a dalšího příslušenství a montáž pohonu na LPG. Nakonec jsem mu dopřál další doplňky a vylepšení jako např. tzv. motýlí kšilt přední kapoty, který má za úkol zvedat hlavní proud vzduchu nad čelní okno a tím jej udržovat čistší od hmyzu nebo např. kšilt nad čelním oknem, který chrání posádku před oslněním sluncem.

Explorera, který se po technické stránce nachází ve vzácném stavu, však už v ulicích Třebíče nepotkáte. Nedávno totiž změnil svého majitele a odcestoval do malé vesničky pod horou Říp, aby uvolnil místo v garáži paradoxně pro svého tehdejšího jediného přímého konkurenta koncernu Chrysler. Nemusíme však truchlit, protože v Třebíči najdeme další dva Explorery v dobré kondici, které si jejich majitelé v každodenním provozu opravdu užívají.

JAK KOTLÍK