„Objevila se nabídka dotace maximálně 250 tisíc korun. Když jsme sondovali, kolik by takové auto stálo, zjistili jsme, že milion. Z rozpočtu bychom tak museli doplatit 700 až 750 tisíc, což se nám zdá jako drahý špás,“ komentoval rozhodnutí starosta osmitisícového města Vlastimil Bařinka. „Přitom za půl milionu může mít radnice třeba pěknou škodovku na klasický pohon v plné výbavě,“ doplnil s tím, že v kritériích dotace bylo uvedeno, že se snižující se cenou vozu se sníží taky podíl dotačních peněz. Podle Bařinky ještě v Česku není ideální situace pro taková auta, dobíjecí stanice jsou málokde - na rozdíl od sousedního Rakouska.

V Třebíči s 36 tisíci obyvateli radnice pro své potřeby pořídila elektromobil před půl rokem. „Koupili jsme značku Nissan, auto stálo 579 tisíc korun, dotace byla 220 tisíc korun,“ vypočítal vedoucí finančního odboru David Vojtan.

Výstava fotografií v tréninkové kavárně Splněný sen na státním zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou.
OBRAZEM: Fotografie, ze kterých dýchá radost ze života. Podívejte se

Vedoucí odboru dopravy Aleš Kratina s vozem jezdí. „Dojezd má 120 až 200 kilometrů na jedno nabití. Jezdí s tím úředníci z radnice, osobně elektromobil taky využívám, chová se uvnitř města předvídatelně, příjemně, při jízdě z kopce a brzdění se automaticky dobíjí,“ sdělil své zkušenosti Kratina. Radnice auto na elektrický pohon pronajímá na víkendy zaměstnancům za nájemné 100 korun na den.

Podle Kratiny je to v rámci pracovněprávního vztahu možné. Dobití si pak už zaměstnanec při půjčení hradí sám. V podmínkách dotace je taky ale požadavek, aby se s autem najezdilo devět tisíc kilometrů ročně. Jak se radnici daří toto splnit? „Zpočátku byl ten rozjezd pomalý, lepší se to, už je ujeto skoro dva tisíce kilometrů,“ reagoval Kratina.