Zatímco stávající věže, které jsou přirozenými dominantami Dukovan, jsou vysoké a díky tomu umožňují chladit teplou vodu z útrob elektrárny přirozeným tahem vzduchu, nové věže mají jiné přednosti. Jsou o téměř 110 metrů nižší a mají schopnost odolat větru o rychlosti 250 kilometrů v hodině a zemětřesení silném až 5,5 stupně Richterovy škály. „Stávající velké věže umí odolat větru jen do 150 kilometrů v hodině," poznamenal projektový vedoucí společnosti ČEZ v Dukovanech Karel Ženíšek.

Nové věže stojí v těsné blízkosti těch starších. U každé čtveřice původních vzniklo šest nových. Budou sloužit jako záloha v případě, že by areál elektrárny postihla havárie, při které by bylo nutné bloky a v nich probíhající štěpnou reakci zastavit.

V takové situaci by bylo nutné co nejrychleji ochladit technickou vodu, která cirkuluje elektrárnou. Bez vysokých chladicích věží, které by nemusely vydržet nápor případného větru, by to zajistily nové věže. „Celý projekt vychází z národního akčního plánu, který klade důraz na bezpečnost. Ty stávající věže nelze zodolnit, proto se postavily nové," vysvětlil mluvčí JE Dukovany Jiří Bezděk.

Na rozdíl od starších věží je dvanáct nových zabudovaných do železobetonových budov. V útrobách každé věže je několik tras potrubí, kterými se rozvádí teplá voda. Ve spodní části zařízení ji rozstřikují speciální trysky a za pomoci velkých ventilátorů se ochlazuje.

Projektanti mysleli i na to, aby se ventilátory a další součásti každé věže v případě nečekané události nepoškodily. Každou věž proto seshora kryje nerezová konstrukce s výplety. „To by zabránilo tomu, aby do nich spadly případné úlomky z poškozených starších věží," popsal Tomáš Kolařík, projektový manažer firmy Reko, která objekt a technologii postavila.

To, co lze spatřit na povrchu, není jedinou částí nových věží. Další se ukrývá šest až deset metrů pod zemí. „Jsou tam stovky metrů potrubí o průměru jeden metr, které jsme protahovali pod současnými kanály cirkulační vody. Podloží bylo v některých místech tak tvrdé, že se podchody musely razit podobně, jako se razí tunely. Práce to trošku zdržovalo, ale vše se stihlo včas," pochvaloval si Karel Ženíšek.

Nové věže budou sloužit pouze jako záloha. V případě havárie by je poháněly výkonné dieselgenerátory, které ČEZ jako provozovatel elektrárny do Dukovan před časem pořídil. O demolici starších věží a jejich úplném nahrazení novými vedení elektrárny neuvažuje.

Šestice věží pro první a druhý blok nyní čeká asi měsíční zkušební provoz, od dubna ostrý. Druhá šestice pro třetí a čtvrtý blok se provozu dočká pravděpodobně až v létě. „Díky současné odstávce čtvrtého bloku tam dochází k propojování nové technologie na původní. Potom bude následovat odstávka třetího bloku a stejné práce u něj," předeslal Karel Ženíšek.