Tazatelé se ptali cestujících přímo v autobusech na všech linkách městské dopravy. Oslovili bezmála 1600 cestujících. „Určitě to není malý vzorek, průzkum byl reprezentativní," řekl Tomáš Matras ze společnosti Czech Consult, která průzkum v Třebíči prováděla.

Dodržování jízdních řádů mohli cestující oznámkovat jako ve škole. Většina lidí napsala jedničku (46 %), další dvojku (30 %). Patnáct procent cestujících vystavilo trojku, pět procent lidí čtyřku a tři procenta pětku.

Podobně lidé známkovali i v dalších případech, například v odpovědi na otázku, zda se městskou dopravou dostanou všude, kam potřebují.

Průzkum také ukázal, že zdaleka ne všichni o změnách v městské dopravě vědí vše. Například polovina cestujících nemá tušení o existenci linky 31, která zajíždí přes Sokolí do Přibyslavic, Račerovic, Budíkovic a Pocoucova. A už vůbec málokdo ví, že na této lince může převážet i kolo. O této možnosti věděl jen každý pátý oslovený.

Tazatelé zjistili ještě jednu zajímavou skutečnost: Městkou dopravu využívají mnohem častěji ženy, než muži. Na jednoho muže připadají ve vozech nejméně dvě ženy. Dotazníky pamatovaly i na věkovou strukturu cestujících. Ta je poměrně vyrovnaná. Cestující mezi 40 -59 lety, nad 60 let, i mladší kategorie tvoří přibližně stejný procentuální podíl. Ze závěrů průzkumu je zřejmé, že doba cesty zůstala stejná pro dvě třetiny lidí, prodloužila se třiceti procentům cestujících a pro deset procent lidí se dokonce zrychlila. Stejný počet přestupů nahlásilo 70 procent cestujících, 27 procentům přestupů přibylo a ve třech procentech přestupů ubylo.

Pozitivní závěry

Ze zjištěných výsledků tazatelé společnosti Czech Consult zpracovali podrobný tlustospis. Předložili jej minulý týden zastupitelům města k posouzení. Některým z nich se zdálo, že zadání ankety bylo účelové, aby závěry vyznívaly pozitivněji. Podle Tomáše Matrase to ale tak nebylo. „Zpracování je dané metodikou. Ovlivnit se nedá," reagoval. Našli se i zastupitelé, kteří výsledky zkoumali podrobně. „Na páteřních linkách mělo být osloveno o 167 cestujících víc a na ostatních o 50 míň," zvažovala zastupitelka Danuše Milotová. Výsledný obraz by ale podle Czech Consultu byl i v takovém případě totožný. „Nijak to nezkresluje celkové výsledky," poznamenal Matras.

Co ukázal průzkum v MAD

Z výsledků vyplývá, že 78 % cestujících je spokojeno s třebíčskou MAD.

Dodržování jízdních řádů je hodnoceno známkou 1,90. 76 % respondentů hodnotilo známkou 1 nebo 2.

Kapacita vozidel je průměrně hodnocena známkou 1,96.

Doba cesty zůstala stejná pro 59,6 % cestujících, prodloužila se 29,5 % cestujících, naopak pro 10,8 % cestujících se zrychlila.

Stejný počet přestupů má 70 % cestujících, 27 % cestujícím přibylo přestupů, 3 % cestujícím přestupů ubylo.

Průměrná cestovní doba cestujícího je 19 minut.

Zdroj: CZECH Consult, spol. s r. o.