Jak vyplývá z údajů radnice, autobusy na plyn by se v ulicích druhého největšího města kraje mohly objevit v nejbližších letech. Třebíčští je zřejmě budou požadovat při výběrovém řízení na nového provozovatele městských linek, které má být vypsáno v příštím roce.

K podpoře zemního plynu přispělo i to, že se v Třebíči nyní začaly vyrábět autobusy na toto palivo, řekl ČTK mluvčí radnice Ivan Přibík. Montážní závod na autobusy loni postavila firma Tedom. Na Vysočině zatím běžně takové vozy jezdit nemohou, protože v kraji není žádná plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG).

Podle České plynárenské unie jezdí v ČR na CNG asi 630 vozů, z toho 200 autobusů. Mnohem rozšířenějším plynovým palivem je LPG, které v ČR používá asi 250.000 automobilů. LPG, jehož základem je propan a butan, lze načerpat na 800 místech. Produkce tohoto paliva je ale spojena s ropou, jíž jsou ve světě podstatně menší zásoby než zemního plynu.

Jaroslav Tománek z České plynárenské unie uvedl, že CNG je evropským trendem. "EU se rozhodla, že nahradí deset procent ropných paliv v dopravě zemním plynem, a Česká republika se k tomu přihlásila," řekl. Do konce tohoto roku by v Česku mělo vzniknout 20 čerpacích stanic, výhledově až 400.

Na Vysočině se první plnicí stanice do jednoho roku plánuje nedaleko sjezdu z dálnice D1 u Humpolce. V Třebíči ji plynárenské společnosti vybudují tehdy, až bude zajištěn dostatečný odběr plynu.

Třebíčskou městskou dopravu zajišťuje firma Trado-MAD, již vlastní jihlavský Icom transport; smlouvu s radnicí má do konce příštího roku. Předsedkyně představenstva Icom Kateřina Kratochvílová považuje za předčasné vyjadřovat se k novému výběrovému řízení. Icom, který patří mezi největší dopravní seskupení v zemi, zatím žádné autobusy na plyn neprovozuje. Jejich nákupu se ale nebrání, uvedla Kratochvílová.

V krajském městě Jihlavě zřejmě autobusy na plyn v dohledné době jezdit nebudou. Město nedávno koupilo 12 nových naftových autobusů s finanční podporou EU. "Kdyby již tehdy byly státem nastaveny takové podmínky jako nyní, uvažovala by o plynu i Jihlava," podotkl ředitel dopravního podniku Josef Vilím. Dodal, že nyní je prioritou podniku rozšíření trolejbusové dopravy.