VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dokonalý a nepřehlédnutelný. Takový je Chrysler 300 C

Třebíč - Počátkem padesátých let minulého století začal Chrysler do některých svých modelů montovat motory s hemisférickými spalovacími komorami. Pro laiky postačí zjednodušené vysvětlení, že takový motor má ideálnější „vyplachování" válců a tudíž i větší výkon.

5.7.2014 2
SDÍLEJ:

Milan Číž a jeho Chrysler 300 C.Foto: Jan Kotlík

První z těchto motorů nesl název Firepower (ohnivá síla). Chrysler si díky úspěchu tohoto motoru nechal název HEMI zaregistrovat jako oficiální název. Fenomén s názvem HEMI naplno propukl zejména v letech šedesátých. Kdo tehdy neměl pod kapotou HEMI, vyladěný mnohdy na výkony okolo 400 koní, neměl na tehdy oblíbených nelegálních pouličních závodech žádnou šanci.

Doba pokročila a nejpopulárnější americký motor zažil své těžké chvíle. V sedmdesátých letech po naftové krizi se v USA začaly prodávat dokonce čtyřválce! Když už se zdálo, že osmiválcovým motorům obřích objemů a brutální silou už odzvonilo, stalo se neočekávané. Díky stále se zpřísňujícím limitům emisí a spotřeby paliva vyvinuli výrobci elektronické systémy, které dokázaly motorům spotřebu i emise rapidně snížit. A tak se v devadesátých letech začaly opět objevovat v nabídkách amerických výrobců sportovní vozy se silnými osmiválci.

Historie Chrysleru 300 sahá opět až do padesátých let minulého století. Byl představen v roce 1955 a jeho označení znamenalo, že pod jeho kapotou se skrývá motor HEMI s výkonem 300 koňských sil. Chryslery 300 patřily vždy k nejvýkonnějším a také nejluxusnějším modelům značky. Ne jinak je tomu u dnes představovaného Chrysleru 300 C. Jedná se o zatím poslední generaci „třístovek" a optimisté věří, že nebude tou poslední. „Cečko" nahradilo předchůdce označovaného písmenem „M". Ten měl přední náhon, vycházel z platformy LH a disponoval motorem V6 3,5 l s 260 HP (pro Evropu také 2.7). 300 C se vrátil ke klasickému pohonu kol zadní nápravy a hlavně také k motoru V8 HEMI. Ústupkem trhu je montáž také šestiválcových motorů a bohužel i turbodieselu. Ale nás zajímá náš legendární HEMI. Má samozřejmě osm válců uspořádaných do V a objem 5.7 litrů. Elektronika o které jsme mluvili, dokáže při pohodové jízdě odpojit čtyři válce a z dravé HEMI se stává pohodový úsporný čtyřválec. Samozřejmostí jsou všechny vrcholné technické vymoženosti, bez kterých by se auto téhle třídy dnes již neobešlo. Místo jejich vyjmenovávání, které by jistě zabralo půl stránky, se raději pojďme podělit o dojmy a zážitky ze setkání s Chryslerem 300 C.

Jako v křesle

Třístovku prostě nepřehlédnete. Podobnou karoserii na silnici neuvidíte. Směsice ostrých hran a ladných křivek, vysoké boční linie, nízká okna a především robustní příď s masivní chromovanou maskou! To je recept na výjimečnost v dnešní uniformní směsici automobilů. Návrhářům u Chryslera se podařilo nevídané, už jen při pohledu na tohle auto se vám rozbuší srdce. Ale pojďme usednout a zjistit, jestli se jedná jen o líbivou slupku, nebo se v tomhle díle skrývá i něco víc. Sedadla vepředu a vzadu jsou opravdu plnohodnotná, spousty místa nad hlavou i na zadních sedadlech. Interiér je celkově velice příjemný a to včetně palubní desky a volantu. Ty opravdové divy se však začnou dít po otočení klíčku ve spínací skříňce. V tomto autě se nesluší, aby stará dobrá HEMI zaburácela jako v dobách své největší slávy. Proto se z duálních výfuků ozve velice kultivované staccato. Ovšem uchu odborníka neujde, že se děje něco neobvyklého, tedy neobvyklého na evropské poměry. Téměř 350 koní je připraveno k akci! Let's go! Na voliči automatu kříženého se sekvenční převodovkou navolíme „D" a vyrážíme. Třístovka se chová velice poslušně a okamžitě dokonale padne do ruky. Když zkoušíme manévrovatelnost, zrychlení a brzdy, může se nám klidně zdát, že sedíme doma v křesle u počítače a hrajeme hru. Jeden příklad za všechny. Sešlápnete plynový pedál, ozve se nádherná zvuková kulisa motoru HEMI, rafička rychloměru během pár sekund ukazuje 100 mil za hodinu, ale jinak se vůbec nic neděje. Vám dál připadá, že sedíte doma v křesle a civíte do monitoru. Nic nedrncá, auto poslušně a bezchybně drží stopu a i to zrychlení připomíná spíše hru z Hvězdných válek. Nemůžu si pomoci, ale budu zde hovořit o dokonalém autě. Autě, se kterým se okamžitě skamarádíte. Autě, které udělá vše na co si jen pomyslíte. Chcete si užívat pomalou a pohodovou jízdu, prosím, kochejte se. Zatoužíte okusit brutální sílu HEMI, je vám k službám. Rádi byste auto, které vám dá image jaký nikdo nemá? Pak si kupte Chrysler 300 C HEMI!

Stejně tak to udělal i jeho nynější majitel Milan Číž, který vyměnil svoji šestiválcovou Škodu Superb právě za Chryslera 300 C. Černého amerického krasavce objevil v Praze přes inzerát. Jeho předešlý a zároveň první majitel byl prezidentem kliniky plastické chirurgie. Proto si mohl dopřát to nejlepší. Dle zjištění strávil Chrysler většinu svého života na cestách mezi Prahou a Paříží. Najeté kilometry se tedy neodrazily na opotřebení podvozku a na motoru už vůbec ne. Milanova „třístovka" září novotou a těší se výborné kondici. Podle všeho je oba čeká ještě mnoho a mnoho kilometrů, které si spolu náležitě užijí.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

5.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Kvalita soutěže je na vysoké úrovni, říká předseda futsalového svazu Pe

První hosté si v úterý po poledni mohli prohlédnout nový pavilon chirurgických oborů v třebíčské nemocnici. Nese označení C a přes svoji šedou venkovní barvu, uvnitř hýří barvami, novotou a moderním vybavením.

Kam o víkendu? Třeba do nového oddělení třebíčské nemocnice

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Mladíci můžou na postup zapomenout

Třebíč – Sen o naději se rozplynul. Hokejisté Horácké Slavie živili teoretickou naději na postup do nadstavbové části Ligy mladšího dorostu. K tomu ale potřebovali v dohrávce 13. kola skupiny G regionální soutěže porazit záložní tým jihlavské Dukly.

Mladý řidič boural, se zraněním pak přišel do nemocnice

Třebenice- Mladý řidič boural v noci na pátek u Třebenic na Třebíčsku. Po nehodě se nechal ošetřit v nemocnici, teprve pak zavolal policisty. Ti zjistili, že mladý muž pil.

Cítíme se být kráceni na svých právech, řekl starosta Janata

Třebíč /ROZHOVOR/ – Dění kolem veřejné autobusové dopravy v Třebíči ve spojitosti s firmou ICOM transport pro Deník okomentoval zdejší lidovecký starosta Pavel Janata. Reagoval na zmatky, které nastaly poté, co 39 linek příměstských autobusů přestalo zastavovat na autobusovém nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT