VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dodge Charger je hvězdou filmových pláten

Třebíč - V šedesátých letech minulého století vzniklo v Americe mnoho vzrušujících vozů kategorie Muscle Cars. Snad nejznámějším z nich je Dodge Charger, tedy především jeho modelové ročníky 1968 - 1974. V uvedených letech se Charger mohl chlubit karoserií doslova úchvatných tvarů. Snoubila v sobě ladnost a brutální sílu, která se také opravdu ukrývala pod kapotou.

18.5.2015
SDÍLEJ:

V ulicích Třebíče, pokud budete mít to štěstí, se můžete potkat s Chargerem ročníku 1970. Návrháři firmy Chrysler stvořili opravdu mistrovské dílo.Foto: Štěpán Ošmera

K popularitě Chargeru těchto ročníků jistě přispěla i skutečnost, že jej velice často hollywoodští filmaři obsazovali a stále obsazují do filmů, kde mají americké „káry" ukázat své svaly. Připomeňme si například film Bullitt z roku 1968 (u nás Bullittův případ), kde Steve Mc Queen coby policista Frank Bullitt v jedné z nejlepších filmových honiček všech dob stíhá ve svém Mustangu ulicemi San Francisca zločince, ujíždějící právě v Chargeru 1968. Nemusíme ale chodit tak daleko do minulosti. V roce 2005 vznikla komedie The Dukes of Hazzard (u nás Mistři hazardu), kde dva vykutálení bratranci Dukeovi z městečka Hazzard doslova létají vzduchem oranžovým Chargerem ročníku 1969, říkají mu General Lee. Tento film byl natočen na základě seriálu, který vznikal v letech 1979 až 1985. Není bez zajímavosti, že při natáčení bylo zničeno přes 250 Chargerů! Model 1970 s motorem dopovaným kompresorem se zase opakovaně objevil v sérii „béčkového" filmu Rychle a zběsile (Fast and Furious). Také v remarku filmu Vanishing Point (1971) natočeného v roce 1997, nesoucího u nás název Zátaras, se objevil Charger 1968 R/T v rukou policistů Utah Highway Patrol. V roce 2007 vešel do kin film Auto zabiják s Kurtem Russellem v hlavní roli. Zabiják Mike zde v závěru filmu používá Chargera 1969 k pronásledování svých obětí. A tak bychom mohli pokračovat.

Umělecké dílo

V ulicích Třebíče, pokud budete mít to štěstí, se můžete potkat s Chargerem ročníku 1970. Pojďme si teď spolu tento úchvatný vůz prohlédnout. Návrháři firmy Chrysler stvořili opravdu mistrovské dílo! Kombinace ladných křivek, do kterých občas zasáhne nějaká ta ostrá hrana, vytváří opravdu nezapomenutelný dojem. Nezaměnitelná přední maska, zasazená do chromovaného rámu plnícího funkci nárazníku, skrývá za svojí mřížkou dva páry světlometů. Ty se objeví teprve po odklopení příslušné části masky. V prohlubních přední kapoty najdeme pro nás nezvykle umístěné kontrolky blikačů. Na předních dveřích zaujmou zajímavě působící imitace výdechů vzduchu. Střecha hard-top (bez středních „b" sloupků) je potažena tehdy módním vinylem a její zadní část zasahuje daleko na zadní kapotu. Nahoru i do stran vyboulené blatníky dávají karoserii nádech síly. Aby nikdo nepochyboval, že se jedná o auto, se kterým se můžeme „z fleku" vydat na okruh závodní dráhy NASCAR, najdeme hrdlo palivové nádrže nahoře za zadním blatníků a lze ho otevřít pouhým odklopením. Zádi dominuje šestice úzkých světel umístěných v jednom uprostřed zúženém pásu. To vše podtrženo masivním chromovaným nárazníkem pod kterým jsou vyvedeny duální výfuky.

Typický interiér

Co říci k interiéru? Snad jen to, že se jedná o interiér opravdového auta. Zapomeňte na nudné šedé nebo černé plasty zformované do různých patvarů. Když usedneme do Chargera, obklopí nás velice líbivý styl šedesátých let vyvedený v příjemné hnědé barvě. Ta se zde kombinuje s imitací dřeva spolu s chromovanými doplňky.

Přední sportovní sedačky, jak se tenkrát říkávalo sedadlům se zvýšenými opěradly, jsou od sebe odděleny masivním chromovaným tunelem s uzamykatelnou schránkou, před kterou je taktéž chromovaný volič automatické převodovky. Je radost sevřít v rukou sportovní tříramenný volant, za kterým nás informuje celkem šest budíků o důležitých provozních informacích. A nyní je čas na trochu čísel. Náš Charger modelového ročníku 1970 byl vyroben v září roku 1969 v St. Luis v USA. Jeho přesné označení je Dodge Charger 500. Pod kapotou je namontován vidlicový osmiválec Magnum s obsahem 383 kubických palců, tedy 6300 ccm, kterému dodává potřebné množství paliva karburátor Edelbrok se čtyřmi komorami. O odvod spalin, a také působivou zvukovou kulisu, se stará duální výfukový systém značky Flowmaster. Přenos síly ke kolům má na starosti automatická převodovka 727 Torque Flite. Jízdní vlastnosti podvozku vylepšuje příplatkový HP paket.

Slavná éra svalnatých vozů

Sečteno a podtrženo, máme co do činění se zástupcem vzrušující generace svalnatých vozů (Muscle Cars), která psala historii automobilismu. Muscle Cars vznikaly v době, kdy automobilky v USA soupeřily v tzv. výkonové válce. Tenkrát výrobci opatřovaly malé a lehké karoserie obřími motory obludných výkonů.

Pro dostupnost těchto vozů široké veřejnosti byly karoserie zbavovány ozdob a příkras a veškeré příplatkové výbavy, typické byly i černé plechové disky kol bez poklic, zkrátka prioritou byl výkon. Výsledkem byl fakt, že auto s výkonem srovnatelným s Ferrari, si mohl zakoupit průměrný dělník z továrny. Amerika totiž v tomto směru byla opravdu země neomezených možností.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

18.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační snímek.

Neúspěšná firma zablokovala zimní údržbu Třebíče. Radní vymysleli kličku

Ilustrační foto.

Hattrick Daniela Kavky byl pro Slavoj málo

Boty u cesty, tiší svědkové daleké pouti do Santiaga de Compostela

Třebíč /SERIÁL/ - Chodíte-li opravdu hodně a často, asi se vám občas stane, že se vám boty začnou posléze rozpadat. I obuv má zkrátka své limity a po nějaké době třeba povolí švy, prodře se podrážka nebo se vám ven prodere palec. Stane-li se vám to někde v okolí domova, jednoduše s nimi nějak dojdete, koupíte si nové a ty staré vyhodíte do kontejneru.

Českou chuťovkou roku 2017 je zmrzlina z Kožichovic

Kožichovice – Zmrzlina Eskymáček a Karibik, kterou vyrábí firma z Kožichovic u Třebíče Tipafrost, získala první místo v celostátní soutěži Česká chuťovka. Porota ocenila skvělou chuť smetanového kokosovo-kakaového Eskymáčku a zmrzliny Karibik s rumovou příchutí.

Mladý spolujezdec nehodu nepřežil. Řidič před jízdou pil

Jindřichovice – Tragicky skončila v sobotu před jedenáctou hodinou večer dopravní nehoda v Jindřichovicích u Želetavy.

Želetava neudržela první místo v tabulce

Třebíčsko - Čtyři konfrontace Třebíčska se Žďárskem nabídlo 12. kolo I. A třídy. Částečně úspěšní byli jen fotbalisté Moravských Budějovic, kteří remizovali. Dosavadní lídr z Želetavy, Nové Syrovice a juniorka HFK Třebíč prohráli.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT