Přestože se zdá, že většina obcí na Třebíčsku se zvládla na tento historický okamžik připravit, nepodařeného startu a zhroucení systému se někteří, zejména z menších obcí, těsně před samotným spuštěním obávali.


„Myslím si, že mohou nastat při spuštění potíže a celý systém se zhroutit. Podle mého názoru ještě není všechno doladěné,“ řekla Marie Štecová z Obecního úřadu v Domamili.


Naopak žádné potíže neočekávali v Třebíči, kde datová schránka funguje již dva měsíce a za tu dobu přijali sedmašedesát datových zpráv a odeslali jich dalších sto dvaatřicet.


„Od 1. listopadu neočekáváme žádné problémy. Již jsme zaznamenali i komunikaci prostřednictvím datové schránky od fyzických – nepodnikajících osob, kteří si ze zákona zřizují datovou schránku dobrovolně. Osobně v datových schránkách vidím pozitivum a pokrok,“ popsal tajemník třebíčské radnice Milan Hamerník.


Zejména přínos pro systém veřejné správy vidí v zavedení schránek i starosta Náměště nad Oslavou Vladimír Měrka: „Datovou schránku máme v provozu od 23. října a vše potřebné bylo z naší strany učiněno. Problémy jistě nastat mohou, ale věřím, že se je podaří vyřešit.“


Na poslední chvíli


Nepříliš lichotivě vypadá i poslední aktuální číslo z 20. října, kdy bylo z 349 708 zřízených datových schránek aktivováno 62 955. Někteří však čekali s aktivací až na poslední týden – například Moravské Budějovice na čtvrtek, obec Hluboké na pátek – a řada dalších si ji nechala aktivovat až automaticky 1. listopadu.


„Všechno jsme si vyzkoušeli ve zkušební verzi, ale zas nechceme čekat až úplně na poslední den, takže ji aktivujeme v pátek,“ sdělila starostka Hlubokého Marie Svobodová.


Že by vše mělo fungovat správně, dokládají slova Petra Stieglera, ředitele sekce rozvoje služeb a eGovernmentu České pošty: „Systém funguje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a eviduje několik set bezproblémových přihlášení za minutu. Jeho zatížení je přesto minimální a prodlevy ve zpracování požadavků na serverech jsou prakticky neměřitelné.“


Jestli dojde ke kolapsu systému, nebo bude všechno fungovat tak jak má, ukáže právě tento první ostrý týden, ve kterém se začnou datové schránky povinně používat a kdy budou automaticky zaktivovány i těm, kteří tak do té doby neučiní sami.

Co je datová schránka?

Datovou schránku zřizuje a spravuje Ministerstvo vnitra ČR. Pomocí ní bude možné bezplatně posílat úřední dokumenty veřejným institucím a přijímat úřední dokumenty od nich v el. podobě jako tzv. datové zprávy. Tento způsob nahradí klasickou korespondenci v listinné podobě mezi právnickými osobami a orgány veřejné moci a orgány veřejné moci navzájem.

Datovou schránku mohou bezplatně získat fyzické osoby, nepovinná je také pro podnikající fyzické osoby, naopak zřízení pro právnické osoby je povinné a totéž platí pro orgány veřejné moci.

Dokument dodaný do datové schránky je doručen okamžikem, kdy se do datové schránky přihlásí osoba, mající dle svého oprávnění přístup k dodanému dokumentu. Nepřihlásí-li se ve lhůtě 10 dnů ode dne dodání do datové schránky, považuje se dokument za doručený posledním dnem této lhůty.

Zdroj:
mvcr.cz a datoveschranky.info