Na rozdíl od většiny cyklotras na Vysočině ji z části budou tvořit komunikace, z nichž bude zcela vyloučena automobilová doprava. Pokud na ni obce získají dotace, mohly by práce za desítky milionů korun začít koncem příštího roku. Novinářům to dnes řekl jihlavský primátor Jaroslav Vymazal.

Projekt se chystá několik let. "Pokud to dobře půjde, v roce 2009 bychom mohli mít zprůjezdněnou celou trasu," uvedl Vymazal. Z Jihlavy do Třebíče povede cyklotrasa údolím řeky Jihlavy, k hranicím bude směřovat přes Jaroměřice nad Rokytnou a Jemnici. Kromě komunikací určených výhradně pro kola či in-line bruslaře, ji budou tvořit lesní cesty nebo málo frekventované místní silnice. Na Vysočině je nyní kolem 2200 kilometrů cyklotras. Nejdůležitější bude první etapa zhruba za 90 milionů korun. V ní se zprůjezdní úseky, přes něž se nyní jezdci na kolech nedostanou. Takové úseky měří celkem 22 kilometrů. Další práce budou zaměřeny na zlepšení povrchů cest.

Dokumentaci za více než dva miliony korun připravila Jihlava, část nákladů uhradily evropské fondy. Stavební povolení na největší objem prací by mělo být vydáno v tomto měsíci. O realizaci projektu se postará svazek obcí ležících na trase, který bude ustaven na podzim. Během prázdnin by k jeho vzniku měly být připraveny potřebné smlouvy, uvedl primátor.

Další průběh projektu bude záviset na tom, kdy budou vyhlášeny nové výzvy pro předkládání projektů do evropských fondů. Radnice věří, že EU zaplatí až 85 procent nákladů, dalších 7,5 procenta by měl přidat stát. Zbývající částku si mezi sebe rozpočítají podle počtu obyvatel, nejmenší obce dají nejméně. Vymazal podotkl, že nejdražší úseky jsou u menších sídel, která by přestavbu sama nedokázala zaplatit.