Následoval Wrangler, jako odkaz klasických Jeepů. Dále to byl zmodernizovaný Cherokee a luxusní Grand Cherokee. Vrcholem nabídky pak byl Jeep Commander. A právě toho si dnes představíme.

Vrchol nabídky

Commander měl být jakýmsi odkazem na největší a nejluxusnější Jeep Grand Wagoneer, vyráběný od šedesátých let minulého století. Commander sdílel některou techniku s typem Grand Cherokee, ale ve své podstatě se jednalo o zcela jiný vůz. Pojďme se na něj podívat. Na první pohled zaujme, stejně jako u legendárního Wagoneeru, mohutná karoserie nekompromisních hranatých tvarů. Svým designem výrazně připomíná první generaci typu Cherokee. Tím však veškerá podobnost končí.

Svojí velikostí a vnitřním uspořádáním je Commander jakýmsi ekvivalentem mezi SUV a velkoprostorovým minivanem. Sedadla má totiž uspořádána ve třech řadách celkem pro sedm osob. Sedačky jsou navíc dělené, dají se zcela sklápět a překypují možnostmi různého uspořádání. To umožňuje velice variabilní využití vnitřního prostoru, podobně jako u koncernového kolegy Chrysleru Voyager. To, co na Commanderu také zaujme, je jeho palubní deska. Ta je téměř kolmá, bez jakýchkoliv dnes běžných patvarů, prohlubní a vydutí. Kromě praktičnosti tak v sobě ukrývá i kouzlo jednoduchosti a čistého stylu. Navíc je doplněna celkem osmi stavitelnými kruhovými výdechy vzduchu, které dodávají interiéru patřičný „šmrnc".

Návrháři se také snažili zdůraznit surovou strohost prapůvodních Jeepů. Proto, jak na karoserii tak v interiéru, nalezneme obnažené kovové hlavy šroubů s vnitřním šestihranem. Zvenku se starají o uchycení lemů blatníků, uvnitř zdobí již zmíněnou palubní desku. Umocnit požitek z jízdy mají na starost i tři střešní okna, jedno velké nad předními sedadly a dvě menší nad prostřední řadou sedadel. Pro lepší výhled pasažérů jsou také jednotlivé řady sedadel uspořádány stupňovitě, kde první řada je nejníže a třetí nejvýše.

Síla pod kapotou

Určitě vás ale bude zajímat, co Commander skrýval pod kapotou. Základem byl vidlicový šestiválec Power Tech o obsahu 3,7 litrů následovaný vidlicovým osmiválcem Power Tech o obsahu 4.7 litrů. Vrcholem byl legendární vidlicový osmiválec 5,7 HEMI. Příznivce ekologie jistě nepotěší, že na výběr byl i kouřivý přeplňovaný dieselový agregát o obsahu 3.0 litrů z produkce Mercedes-Benz. Bohužel, s tímto motorem produkujícím saze, je vybaveno asi nejvíce Commanderů u nás. Převodovky byly u všech motorizací automatické. Jeep Commander se vyráběl v letech 2006 až 2010.

326 koní z Třebíče

Jeep Comander, kterého dnes máme tu čest představit, byl vyroben v roce 2009 a k nám do Třebíče připutoval teprve letos v březnu. Jeho prvním majitelem byl provozovatel autosalonu Chrysler v Hlučíně. Máme to štěstí, že tento Commander má pod kapotou to nelepší, co si můžeme přát. Vidlicový osmiválec HEMI (s půlkulovitými – hemisférickými – spalovacími prostory pro příznivější víření spalovací směsi) má obsah 5,7 litrů a výkon 326 koní. Karoserie je vyvedena v temně černé barvě, výhružně skrývající sílu pod kapotou, zatímco interiér hýčká posádku vkusnou černobílou kombinací doplněnou dřevěným obložením a chromovanými doplňky. Jízda s Commanderem je typická pro americký automobil. Těmi správnými přívlastky jsou především pohodlí, síla, radost a spousta stylu!

JAN KOTLÍK