Jako první krok k cíli jsou čtyři nezávazné studie, ke kterým se lidé můžou do konce roku vyjádřit. „Nejedná se přímo o architektonické návrhy, ale o čtyři vize, které ukazují různé možnosti a směry, jak lokalitu využít,“ zdůraznil třebíčský starosta Pavel Pacal. Jaký bude výsledný projekt, ukáže až vývoj v dalších letech.

Málo autobusů, moc zeleně

Studie jsou k vidění jednak na panelech u autobusáku a rovněž na webových stránkách města. Návrhy vypracovalo sdružení Architekti Třebíč, složené z místních odborníků. Varianty řešení se pohybují od čtvrt miliardy až po bezmála devět set milionů korun bez daně – z extrému do extrému. Ke každému ze čtyř návrhů městský architekt Jaroslav Hulín připsal svůj pohled, poukázal na klady a zápory. Žádnou variantu nevyhodnotil jako ideální. Někde se mu nelíbí příliš malý prostor pro autobusy, jinde až moc zeleně, parkovacích míst či lávka pro pěší. S rozpaky se dívá i vysoké náklady.

Autobusové nádraží vzniklo před čtyřiceti lety poté, co zmizela celá malebná historická čtvrť, aby ustoupila velkorysému průtahu a rozsáhlému „parkovišti“ autobusů. V dnešní době už tak velké není potřeba, přesto si lidé zvykli odtud dojíždět, proto tento prvek veřejné dopravy v centru zůstane na svém místě. Architekti dostali zadání, aby cenný prostor „polidštili“. Přitom měli zachovat nejméně patnáct stanovišť autobusů, parkovací místa pro auta, výpravní budovu i výdejnu heraltické vody.

Dále měli zakomponovat nové obchodní prostory, zeleň, příjemné prostředí pro chodce, vytvořit nový veřejný prostor, třeba náměstíčko či park. Zásadní bylo, aby šlo celé území, až bude hotové, v budoucnu přizpůsobit změně stylu života ve městě. Může například ubýt aut nebo cestování autobusem. Takže i variabilita je pod drobnohledem.

„Už teď je jasné, že bez spoluúčasti nějakého soukromého subjektu, myslím tím obchodní dům, to celé uvést v realitu nepůjde,“ podotkl při pohledu na studie a myšlenku záměru starosta Pacal.

Lidé mohou posílat své postřehy i přání v souvislosti se zveřejněnými čtyřmi variantamin na e-mail: studieautobusak@trebic.cz. „Podněty vyhodnotí městský architekt. Poslouží to k následnému zpracování architektonického návrhu,“ dodala třebíčská mluvčí Irini Martakidisová.

Změnu způsobí i obchvat

Atmosféra lokality dozná důležité změny tak či onak do roku 2029, kdy má být v návaznosti na výstavbu pátého bloku Dukovan hotový obchvat města. Velká část z dvaceti tisíc aut, která po průtahu - čtyřproudé silnici kolem autobusového nádraží - dnes denně projedou, se přesune na novou přeložku.