Jakmile totiž bude za pár let dokončená rekonstrukce Karlova náměstí, je jasné, že na řadu musí přijít příliš velký prostor autobusáku - kam už dávno nezajíždí tolik autobusů jako kdysi a jehož vzhled a funkce vedle historického centra a poblíž památek v UNESCO jsou mírně řečeno problematické.

„Chceme být připraveni. Ideová studie by měla ukázat směr, kterým by se molo ubírat řešení prostoru nejen autobusového nádraží, ale i přilehlého okolí. S tím, že studie bude zpracovaná ve třech variantách,“ předeslal třebíčský starosta Pavel Pacal. Podle jeho slov se materiál bude zabývat kombinací veřejného prostoru, komerčního využití, parkování a nádraží pro autobusy.

Smlouva o dílo je uzavřená se sdružením třebíčských architektonických kanceláří, které se za tímto účelem spojily. „V momentě, kdy od nich budeme mít podklady, chceme oslovit veřejnost, představit jí možné směry, kterými jít. A necháme Třebíčany určit, kudy se vydat v tomto důležitém a cenném území,“ vysvětlil starosta.

Kus ulice, heraltická voda, základní potraviny

Ideová studie bude hotová na podzim. Veřejnost se pak k navrženým variantám vyjádří. „Určitě bude samotnému rozhodnutí předcházet veřejná debata. Představení variant se může uskutečnit různými způsoby. Třeba prostřednictvím banerů či panelů. Rovněž plánujeme odbornou přednášku s komentářem od autorů studie,“ popsal starosta.

Odborné přednášky se zúčastní městský architekt Jaroslav Hulín, jenž je autorem mantinelů, ve kterých se odborníci při navrhování pohybují. Jak Pavel Pacal prozradil, první základní požadavek je na zachování zastávek autobusů, ovšem v rozsahu, který je v moderní době potřebný. Dále je požadavek na komerční zónu, tomu odpovídající parkování, nákup základních potravin v marketu či zachování výdejny heraltické vody v nějaké nové podobě. Snahou je rovněž obnova uliční čáry ulice Vítězslava Nezvala, která byla za socialismu zčásti vybouraná a místo teď působí nepřirozeně.

Lidé se vyjádří

„Způsob vyjádření občanů k návrhům řešíme. Předpokládám, že půjde o kombinaci ankety ve zpravodaji, využití sociálních médií a internetu,“ naznačil starosta. Jedna varianta by podle jeho slov měl být jeden extrém, druhá další extrém a ta třetí něco uprostřed. Extrémy se rozumí udělat z prostoru druhé větší náměstí nebo nový větší park a vytěsnit automobilovou dopravu. Není vyloučeno, že definitivní návrh bude kompromis mezi dvěma variantami. Radnice zkrátka chce mít v ruce základní představu, od které se půjde odpíchnout při přípravě samotného projektu.

„Osobně vidím příležitost vybudovat zajímavý prostor, kdy v dosahu centra vznikne slušný počet parkovacích míst. A možnost tím řešit potíže s parkováním v židovské čtvrti, ale nechci předbíhat,“ dodal starosta.

Půjde o investici v řádech stovek milionů korun. Podle Pacala se nabízí otázka, zda by investorem mělo být město, případně soukromý subjekt, příklady v rámci České republiky vidí různé.