Dotkl se nespokojenosti řidičů městských autobusů s výplatami. A vyjádřil se i ke sponzorování městského kulturního střediska firmou ICOM. „Pokud někdo paní ředitelce nabídne velkorysý sponzoring kultury, nedivím se jí, že ho přijme,“ řekl.

Kdy dojde k převzetí autobusového nádraží městem a kdy tam ICOM začne opět plně zajíždět?

Předně bych chtěl říct, že případnou změnu v jízdních řádech nám představitelé ICOMu avizovali k 15. prosinci. Změna od 20. listopadu přišla nečekaně. Nikdo nás o ní neinformoval. Odbor dopravy a komunálních služeb městského úřadu v minulosti zaslal k zamýšleným změnám licencí Kraji Vysočina negativní stanoviska. Na provedené změny máme jiný názor než krajský úřad a nezbývá nám, než se pokusit bránit u Ministerstva dopravy. Především se cítíme zkráceni na svých právech majitele jednotlivých zastávek.

Převzetím nádraží by se mnohé vyřešilo, že?

My jsme s ICOMem jednali, že předpokládáme převzetí autobusového nádraží do režimu provozování městem od 1. prosince. Každopádně k datu 1. prosince směřujeme, domlouváme se se společností Tredos na převzetí nádraží. Jde to jako jeden z bodů na jednání rady města příští týden, finišujeme práci na dohodách.

Kolik město zaplatí na kompenzacích Tredosu?

K číslům se zatím nemohu vyjádřit, městský úřad teprve dokončuje příslušné kalkulace.

Nové jízdní řády najdou cestující promoklé na nechráněných vývěskách dvou protilehlých zastávek v Sucheniově ulici. Obě zastávky se jmenují shodně: u aut. nádr.
Na nádraží přestane zajíždět několik dalších autobusů

Kolik půjde z městské kasy celkově na nový režim provozu autobusového nádraží? Vznikne nějaká nová městská organizace, která zajistí provoz..?

O číslech platí totéž, co v předchozí odpovědi. Vznik žádné nové městské organizace nepředpokládáme.

Vyčíslovali jste si aspoň rámcově, kolik město bude v mínusu či v plusu oproti tomu, kdyby vše zůstalo při starém a provozoval by nádraží Tredos?

Opět musím uvést, že ještě nejsou dokončeny příslušné kalkulace.

Ve spojitosti s firmou ICOM město řeší ještě jeden zádrhel. Kvůli způsobu, jak byla vedena veřejná soutěž na provozovatele MAD v Třebíči, kterou vyhrál ICOM, město ze své kasy zaplatilo z rozhodnutí antimonopolního úřadu (ÚOHS) pokutu 1,5 milionu korun. Už vám firma, která pro město zakázku administrovala, tyto peníze zaplatila ze svého pojištění?

Pokutu 1,5 milionu jsme zaplatili, protože po rozhodnutí předsedy ÚOHS o rozkladu se stala splatnou. Zároveň to ovšem celé neskončilo, zažalovali jsme postup ÚOHS u Krajského soudu v Brně. Úhrada administrátorem z jeho pojistky bude aktuální až po definitivním ukončení soudního řízení (i tam jsou možné opravné prostředky – druhou instancí je Nejvyšší správní soud), a to při neúspěchu města.

Opravené třebíčské hroby vojáků padlých v první světové válce.
OBRAZEM: Desky vojáků, kteří zemřeli v třebíčských lazaretech, září novotou

Kdy očekáváte rozhodnutí soudu?

Jednání krajského soudu očekáváme v prvním pololetí roku 2018, o tom, kdy dojde k definitivnímu skončení, nechci spekulovat.

Proslýchá se taky, že se řidiči MAD v Třebíči chystají stávkovat, protože dostali přidáno méně, než dle rozhodnutí vlády měli. Že v tom hraje roli fakt, že město nechce ICOMu, který městské autobusy provozuje, navýšit platby za takzvaný dopravní výkon. Co k tomu můžete říct?

ICOM v závěru minulého roku přišel s požadavkem, aby mu město navýšilo platbu na kilometr u MAD, tedy abychom loni vysoutěženou cenu za dopravní výkon navýšili v návaznosti na loňské rozhodnutí vlády, která přikázala navýšit platy řidičům autobusů ve veřejné dopravě. Letos přibyly další důvody kvůli zvyšování minimální mzdy od ledna 2018. Tato navýšení jsou nestandardně vysoká, ale v Třebíči je cena za dopravní výkon poměrně vysoká už z onoho výběrového řízení. Pan Kratochvíl (generální ředitel koncernu ICOM transport – pozn. red.) nám sdělil, že pokud my nenavýšíme cenu za kilometr, oni budou ve ztrátě. Řidiči MAD dostali podle mých informací přidáno jen velmi málo a nejsou spokojeni, to vím. Jenže z naší strany je možnost, nikoli povinnost, navýšit cenu dopravního výkonu jen o velmi malou částku, a to ještě s potenciálním rizikem porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.

Ilustrační foto
Odvolací soud zpřísnil trest v případu tří mrtvých při havárii u Zvěrkovic

Nezdá se vám při pohledu na situaci v Třebíči, že by bylo lepší, kdyby se příspěvková organizace města Městské kulturní středisko (MKS) vzdala velkorysého sponzoringu společností ICOM, která je tam vedle TTS a ČEZu třetím hlavním partnerem? Že to pak může mít nežádoucí vedlejší efekty? Mám na mysli různé tlaky a podobně…

Tak hlavně musím upozornit, že MKS je sice příspěvkovou organizací města, ovšem má právní subjektivitu, je to samostatná organizace. A pokud někdo paní ředitelce (Jaromíra Hanáčková, koaliční zastupitelka za Pro Třebíč – pozn. red) nabídne velkorysý sponzoring kultury, nedivím se jí, že ho přijme.

Sponzoruje ICOM nějaké akce a podobně, které se přímo týkají chodu radnice?

Ne, chod radnice nikdo nesponzoruje.