„Bojíme se děti posílat do školy autobusem, aby nemusely přes silnici. Někteří lidé, kteří bydlí u průtahu, je ani nepouštějí ven. Nic se s tím nedělá, jen se čeká, až se něco stane," upozorňovaly dvě pocoucovské ženy, které se debaty v budově místní bývalé školy účastnily. „Švagrovou už dokonce jedno auto trefilo zrcátkem," dodal Petr Nováček, který žije přímo u frekventované silnice.

Lidé se shodovali na jednom: Semafor nefunguje tak, jak by měl, a řidiči, kteří vědí, že je za projetí na červenou nečeká žádný přímý postih, toho zneužívají. Další auta se údajně k semaforu blíží vyšší rychlostí než předepsaných 50 kilometrů v hodině, před světelnou signalizací přibrzdí a semafor na to zareaguje rozsvícením zelené barvy.

„Beru to jako podnět k řešení. Zajistíme, aby firma, která se o semafor stará, přezkoumala jeho funkčnost," přislíbil vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Třebíči Aleš Kratina.

Radnice Pocoucovským už před časem slíbila, že kontroly městské policie nad bezpečností dopravy se zintenzívní a také že objedná vypracování studie, která by vyhodnotila, kolik řidičů jezdí v rozporu s předpisy. Představitelé města se však s obyvateli na středeční besedě dohodli, že během června provedou jen dílčí zkoumání, a to hlavní přesunou na září nebo říjen. „Doprava v Pocoucově se totiž kvůli budování nové silnice od Třebíče a letní uzavírce výrazně omezí, a měření by tak nebylo dostatečně průkazné," vysvětlil Aleš Kratina.

Místní obyvatele také trápí v současnosti budovaná silnice od Třebíče. Ta sice má být přímější a bezpečnější než nynější klikatý úsek, v Pocoucově se tím ale pravděpodobně opět zvýší rychlost i počet aut. „Kamioňáků tudy bude jezdit víc, když tady bude lepší silnice," mínil jeden z přibližně čtyř desítek besedujících. „Na lidech se prostě pořád šetří a politici je nechají dýchat zápach z nafty a benzinu," dodal.

Podle Aleše Kratiny však zvýšení rychlosti dopravy v obci nehrozí. „Řidiče zpomalí středový ostrůvek, který bude instalován na okraji obce ve směru od Třebíče," odvětil vedoucí odboru dopravy.

S budovanou silnicí od Třebíče se posunou autobusové zastávky, konkrétně k bývalé škole. „Jak tam budou děti přecházet, když tam nebude ani přechod a chybí tam chodník?" ptal se Petr Nováček.

Aleš Kratina přislíbil, že město vstoupí do jednání s Krajem Vysočina, kterému silnice patří, a bude iniciovat vznik přechodu pro chodce v blízkosti zastávek. Uvažovat se bude i o chodnících.

Při besedě ale padla i výtka na Pocoucovské. Někteří z nich totiž svými nesouhlasy s prodeji části předzahrádek znemožnili kraji, aby zároveň s aktuálně budovanou silnicí od Třebíče opravil průtah. V rámci projektu měl vzniknout zpomalovací ostrůvek nejen ve směru od Třebíče, ale i od Trnavy. „S majiteli pozemků jsme o tom jednali ještě před rokem 2009. Od té doby to vedeme jako zmařenou investici," řekla vedoucí krajského oddělení investic a správy komunikací Hana Matulová.

Stejně jako u chybějícího bezpečného přechodu v blízkosti zastávek přislíbil Aleš Kratina i třebíčský místostarosta Vladimír Malý jednání s krajem i ve věci opravy průtahu. „Pokusíme se to oživit," doplnil Vladimír Malý.

I kdyby se však podařilo majitele pozemků podél silnic k prodeji přesvědčit, letos by se rekonstrukce uskutečnila jen těžko. Ještě vzdálenější je obchvat Pocoucova. „Jsme poslední obcí mezi Třebíčí a dálnicí, která ho nemá," upozornil místní Petr Nováček.

Kraj však o přeložce silnice mimo obec neuvažuje. „V minulosti to na stole bylo, dvě třetiny vlastníků ale odmítlo prodej pozemků. Mimo to má kraj množství žádostí obcí o obchvaty a musím říct, že obchvat Pocoucova by byl s ohledem na srovnání frekvence dopravy tady a jinde, kde se přeložky plánují, nadstandard," mínila Hana Matulová.

Bývalý starosta Třebíče a současný radní Pavel Heřman však odkázal na připravovaný nový územní plán města. „Měli bychom ho přijmout v příštím roce a obchvat Pocoucova v něm bude," přislíbil.

Podle Aleše Kratiny však nejde o projekt, který by se stal skutečností v nejbližších letech, reálný ale stále je.