Radnice má zatím k dispozici údaje o tarifních předplatitelích, údaje o jednotlivých nástupech za jednorázové jízdné bude znát v průběhu února. „Nicméně předpokládám, že v konečném součtu se projeví znatelný nárůst,“ myslí si vedoucí radničního odboru dopravy Aleš Kratina.
Cílem radnice je snížit počet aut v ulicích města, proto chce cestujícím jízdu městskou dopravou všemožně zpříjemnit. Od 1. ledna letošního jsou všechny autobusy městské dopravy v Třebíči nízkopodlažní a ve vybavení mají USB připojení, wi-fi, hlasové hlášení zastávek a informační systém pro nevidomé. Cestující mohou uhradit jízdné nově bezkontaktní platební kartou a dopravce otevřel informační kancelář pro prodej kuponů na Karlově náměstí. Dopravce také vyměnil některé vozy, po městě nyní jezdí 12 nových autobusů. Většina autobusů je vybavena klimatizací. Kvalitativní posun ve službách městské dopravy se podle Aleše Kratiny jednoznačně projevuje na nárůstu cestujících.
USB a wi-fi v autobusech někteří místní považují za zbytečné. Radnice tím ale vychází vstříc žákům a studentům, které chce v městské dopravě udržet. „Chceme, aby mladá generace autobusy jezdila, pro ně jsou dnes mobilní zařízení alfou a omegou jejich života,“ vysvětlil vedoucí dopravního odboru.
Jestli nové technologie fungují a zda dopravce plní smluvní podmínky, si radnice kontroluje. Do autobusů pravidelně vysílá dva tajné kontrolory, kteří radnici podávají hlášení. „Pochybení projednáme s dopravcem, není vyloučeno, že za některá udělíme sankci,“ oznámil Aleš Kratina.
Městská doprava jezdí v Třebíči po 10 linkách. Za jednu jízdu zaplatí předplatitelé prostřednictvím kuponu 9 korun, jednorázové jízdné je 12 korun. Tarif od počátku roku o tři koruny zdražil. To se spolu s nárůstem cestujících projevilo v tržbách. Loni v lednu činily milion a 300 tisíc korun, letos už o milion korun více. „Tržby z městské autobusové dopravy za leden 2017 jsou oproti lednu 2016 o 80 procent vyšší i s tím, že nově jezdí lidé nad sedmdesát let zdarma,“ podotkla mluvčí Martakidisová.
Nárůst tržeb je příznivý i pro městskou kasu, protože snižuje kompenzace vyplácené dopravci. Například v lednu po odečtení tržeb doplácí město dopravci 32 korun za kilometr. „Čím víc budou cestující autobusy městské dopravy cestovat, tím méně město zaplatí,“ vzkazuje Aleš Kratina.