Do pláče bylo i Anně Šeneklové, která stejným spojem cestovala do Třebíče. Domů se dostala s osmdesátiminutovým zpožděním a na zážitky z cesty bude vzpomínat ještě hodně dlouho.


Autobus firmy Rebag s.r.o. s odjezdem z Prahy v 9.45 hodin nabral čtvrthodinové zpoždění ještě před startem. „Přijel se zpožděním, aniž by se nám někdo omluvil. Uvnitř se nedalo dýchat, polovina okének se nedala otevřít,“ popisuje Šeneklová.
Cesta však teprve začínala. S rachotícím strojem, který nabíral další minuty zpoždění, šofér dorazil do Jihlavy. Tam musel dolévat vodu. Cestující se začali mezi sebou vsázet, zda karosa dojede do cíle, či nikoli. Stejnou otázku si ale podle všeho kladl i řidič. „Od přistupujících lidí si odmítl vzít peníze s tím, že neví, jestli dojede,“ vzpomíná Šeneklová.


Krokem z kopce stroj dojel do Okříšek, kde řidič u benzinové stanice opět musel dolít vodu. Tam naší cestující došla trpělivost a do Třebíče se už raději nechala dovézt vozem. „Nevěřím, že takový autobus může projít technickou kontrolou,“ láteří Šeneklová.


Spolumajitel firmy Erik Foltýn se hájí. „Praskla nám hadice na vodu. To se může stát. Je to jenom stroj,“ reagoval. Autobus je podle něj v pořádku. „Zrovna jsem přijel z technické kontroly. Autobus jí prošel,“ řekl včera Foltýn.


Autobusy společnosti Rebag zajíždějí i do Moravských Budějovic a Jemnice. Stížnosti na kvalitu spojů nejsou ojedinělé. V internetových diskusích lze nalézt reakce lidí, kteří firmu označují za nespolehlivou.


„Ke zdržení někdy dochází. Budeme to řešit úpravou jízdních řádů, nebo některé linky zrušíme. Vše je v řízení,“ zmínil Foltýn.
Šeneklová ale poukazuje zejména na kulturu cestování. „Sedadla byla špinavá, síťky potrhané,“ poukázala.


Na technický stav autobusů a dodržování předpisů se na konci července zaměřili dopravní policisté při mimořádné akci na několik místech v republice, Zkontrolovali 161 autobusů, u 22 z nich zjistili nějaké provinění.


Úroveň a kvalitu cestování ale žádná instituce nekontroluje. Cestující se i přesto v určitých případech mohou domáhat vrácení jízdného. „Existují tu pravidla v rámci ochrany spotřebitele. Cestující má nárok na vrácení jízdného, když je například zpoždění z nástupní stanice větší, jak 60 minut. O svá práva se ale musí přihlásit sám,“ vysvětlil Marek Ženkl z České obchodní inspekce.