Na stejné trati 240 (Brno – Jihlava) mají přibýt nejpozději za rok spěšné spoje. A podle předpokladu na jaře roku 2020 odstartuje elektrifikace úseku od Zastávky u Brna směrem k Brnu. „V rámci stavby budou nově vybudovány zastávky Starý Lískovec a Ostopovice,“ prozradila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Po dokončení obou stavebních projektů tak bude cesta z Třebíče do Brna rychlejší a cestující budou mít vyšší komfort. „Díky zastávce ve Starém Lískovci, kde bude přímá návaznost na trolejbusy, se zkrátí jízdní doba z našeho regionu do nemocnice v Brně – Bohunicích, vysokoškolského kampusu a směrem k brněnskému výstavišti,“ doplnil vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

U záměru zásadní přestavby výpravní budovy na třebíčském vlakovém nádraží, která bude nejrozsáhlejší od dob císaře pána, už se dokončuje projektová dokumentace. Pokud veškeré vyřizování razítek a soutěž na dodavatele prací půjdou hladce, začne se v polovině příštího roku a skončí v srpnu 2020.

Přízemí budovy bude splňovat požadavky na bezbariérovost, hlavní odbavovací prostor s čekárnou a pokladnami se přesune blíž dopravnímu terminálu. Lidé tak rychleji přejdou k autobusovým zastávkám a podchodu. Lepší zázemí získají i zaměstnanci drah.

V současnosti visí na třebíčské výpravní budově starší informativní panel s obrázky, jaký má mít objekt po rekonstrukci vzhled. „Budova bude nakonec vypadat jinak než na těch vizualizacích. Protože se do projektové dokumentace promítly požadavky drážních organizací. Nová vizualizace zatím není k dispozici,“ upřesnil Aleš Kratina.

V minulosti správce drah zdůrazňoval, že chce při utváření vnějšího vzhledu budovy co nejvíc respektovat ten původní, který vymysleli plánovači a stavitelé před víc jak sto lety.

Vraťme se k rekonstrukci úseku tratě 240 ze Zastávky směrem k Brnu. Bude stát okolo 3,7 miliard korun, půjde tedy o opravdu významnou investici. „Zahrne elektrizaci daného úseku a zdvoukolejnění v úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna,“ upřesnila mluvčí SŽDC Šubová.

Stavba podle jejích slov přinese pohodlnější a tišší cestování i zvýšení rychlosti na 120 kilometrů v hodině. „Jízdní doba se v úseku Zastávka – Brno zkrátí až o deset minut. Samozřejmostí bude vyšší bezpečnost na přejezdech. Zvýšení kapacity přinese požadované zkrácení dopravního taktu,“ doplnila Šubová.

Podle šéfa odboru dopravy v Třebíči Aleše Kratiny je pro region Třebíčska podstatné, že se pro trať 240 blíží nový koncept dopravy, který bude nejpozději za rok doplněný o nové páry spěšných vlaků.

„Takže ve špičkách bude rychlá doprava do Brna jezdit v taktu po jedné hodině. Zároveň klesne jízdní doba mezi Třebíčí a Brnem na zhruba 60 minut,“ řekl Kratina. Samozřejmě se do toho promítne výstavba a rekonstrukce od Zastávky. K Brnu. „Zatím nejsou k dispozici výlukové jízdní řády. Je ovšem možné, že se bude nějakou dobu jezdit po jedné koleji za současné výstavby koleje druhé,“ dodal Kratina.