„Tam je to katastrofa už teď před zimou. Po ní to bude ještě horší," zmínil rudíkovský důchodce Bedřich Tvarůžek, který cestu přes takzvané houpáky u Trnavy absolvuje i několikrát do týdne.

Zhoršení stavu po zimě se podle něj opakuje již několik let. Svou šířkou ani kvalitou se místo nemůže se sousedními již opravenými úseky poměřovat. Na kilometr dlouhé vozovce lze najít několik děr, rozpadlé krajnice a téměř neviditelné vodorovné dopravní značení. Změnit to má krajská investice. „Probíhá zpracování projektové dokumentace. Úprava komunikace bude obsahovat směrové i výškové úpravy a sjednocení šířky na 9,5 metru," předeslala vedoucí krajského odboru dopravy Hana Strnadová.

Náklady na opravy, financování stavby ani její zahájení však zatím nezná. Stejně jako starosta Třebíče a krajský zastupitel Pavel Heřman. „Aktuálně to není první v pořadí. Životně důležité pro Třebíč je teď narovnání nebezpečných zatáček k Pocoucovu," poznamenal. „Nemůžeme chtít všechno hned, maximalisticky," dodal.

K dálnici 20 minut

Nad stavem vozovky mezi Trnavou a Rudíkovem ale nebědují pouze místní. „Za dálnice se platí mýtné, ale ty peníze nejsou nikde vidět. Stejně tak to bylo se zdravotnickými poplatky. Taky ničemu nepomohly," namítl Zdeněk Novotný z Třebíče.

Hodnotu hlavního spojení Třebíče s dálnicí Heřman nepodceňuje. Už s narovnáním silnice k Pocoucovu by si do Třebíče mohli najít cestu další podnikatelé. Přinést mají nová pracovní místa. „Když se bavíte s lidmi z CzechInvestu, tak první, co se vás ptají, je dojezdová vzdálenost od dálnice. Pokud bychom se v budoucnu dostali pod dvacet minut, bylo by to velice dobré," podotkl starosta.

Příklady toho přitom na trase existují už teď. Obchvat Trnavy stojí více jak deset let. „Nám ulevil a Třebíči prospěl. Jsou dopravci, kteří už jen díky tomu, že se vybudoval, nejezdí na dálnici přes Náměšť a na Velkou Bíteš, ale z Třebíče na Velké Meziříčí," upozornil trnavský starosta Břetislav Česnek.

Tlačit na urychlenou opravu úseku mezi jeho obcí a Rudíkovem by podle něj mělo hlavně vedení města Třebíč. „Žádný podnikatel se tam netlačí, když ta silnice vypadá tak, jak vypadá," řekl Česnek.

Zatímco tento s přehledem nejhorší úsek na trase se větší opravy prozatím nedočká, stavební stroje by se už brzy měly přesunout k Pocoucovu. Narovnávání výškově i směrově nerovného úseku má začít ještě během září nebo října letošního roku. Hotovo má být v září 2015. „Letos bude stavba probíhat bez uzavírky," předeslala Strnadová.

Vázne i Rudíkov

Po kvalitní vozovce se již řadu let jezdí kolem Rudíkova. Řidiče ale trápí situace na výjezdech z obce. Nebezpečno je tam také pro chodce. Silnice by se proto podle krajských plánů měla rozšířit a do jižní a severní křižovatky, které by měly v hlavní silnici ústit v pravém úhlu, budou řidiče navádět nové odbočovací pruhy. Další dva prostřední výjezdy z Rudíkova se uzavřou úplně. „Pouze u hřbitova jsme si prosadili výjezd z obce rovně na polní cestu. Jde o historickou komunikaci, která vede k obecnímu rybníku, zahrádkám lidí a navíc je to cyklostezka," popisoval rudíkovský místostarosta Jaroslav Krejska.

Kraj nechal na úpravy obchvatu vypracovat projektovou dokumentaci. Realizace zatím vázne. Podle všeho se projekt zasekl na podchodu, který má pro chodce a cyklisty spojit cestu od hřbitova s protější už zmíněnou polní komunikací. Jiná trasa neexistuje. „Předložili jsme na kraji snímek, na kterém je podchod s průměrem tři metry. To by bylo ideální řešení a z hlediska bezpečnosti ne příliš drahé," mínil Krejska.

Za oddalování prací ale podle Strnadové kraj nemůže. „Rekonstrukci neodkládáme. Do dnešního dne nemáme vyjádření od obce Rudíkov, zda bude realizovat podchod pro chodce," namítla vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství.

Za hranicí okresu

Podle rudíkovského místostarosty se však o podchodu na půdě krajského úřadu již jednalo. „Řekli jsme, že se na tom jako obec budeme minimálně finančně spolupodílet. Jde o investici v řádech milionů korun. Od úředníků ale zaznělo, že nám nikdo něco takového nepovolí. Prý by v tom podchodu chybělo osvětlení. Já jsem je upozornil, že jde o snímek z Rakouska, a předpokládám, že v Evropské unii platí stejné normy," zamýšlel se Jaroslav Krejska. „Problém je, že v Česku není zvykem dělat podchody," podotkl.

Silnice druhé třídy číslo 360 má na Třebíčsku několik slabých míst. Od Oslavičky směrem k Velkému Meziříčí, tedy na Žďársku, nenarazí řidiči již na žádné. Ve Velkém Meziříčí se navíc v nedávné době podařilo opravit hlavní průtah města, včetně výjezdu k dálnici a Jabloňovu. Krajské investice tam přesáhly sto milionů korun.