Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Československý rodinný vůz, věrná Škoda 120

Třebíč - V polovině šedesátých let minulého století, těsně po náběhu výroby zcela nového automobilu Škoda 1000 MB, už bylo plánováno, že ho v průběhu sedmdesátých let nahradí nástupce s motorem vpředu a zřejmě i s pohonem předních kol.

13.2.2016
SDÍLEJ:

Škoda 120 Arnošta Dvořáka z Pyšela.Foto: Jan Kotlík

Již na přelomu šedesátých a sedmdesátých let však bylo zřejmé, že v podmínkách reálného socialismu se jedná o neuskutečnitelný krok. A tak padlo rozhodnutí opět zmodernizovat vůz koncepce s motorem vzadu. Úpravy karoserie se však nemohly omezit jen na výměnu vrchních panelů na stávajícím skeletu, tak, jako tomu bylo u následníka „embéčka", v tu dobu vyráběné Škody řady 100/110. Zejména vzhledem ke zpřísňujícím se evropským bezpečnostním předpisům, bylo nutné skelet Škodovky přepracovat. Výsledkem byl vůz, který měl na dalších několik let nést jméno značky Škoda a plnit úlohu československého rodinného vozu.

Nová Škodovka modelového roku 1976 měla novou hranatější karoserii s podstatně většími zasklenými plochami. Její tvary pocházely z prototypů zhotovených italským karosářským studiem Ital Design. Zvláštností vozu této koncepce bylo umístění chladiče motoru v přídi. Další neobvyklostí bylo odklápění přední kapoty směrem do strany. Palivová nádrž se přestěhovala do bezpečnostní zóny pod zadní sedadla a při vývoji bylo vůbec věnováno více pozornosti pasivní i aktivní bezpečnosti. Základní mechanické části však zůstaly téměř beze změn.

Nová Škodovka měla na výběr dva motory, které se lišily svým objemem. Vůz s označením Š 105 měl motor o obsahu 1046 cm3, tedy 1,05 litru, Š 120 pak motor o obsahu 1174 ccm3, zaokrouhleno 1,20 litru. Škodovky se dále lišily výbavou dle označení písmeny „S" a „L". Nejlevnější Škoda 105 S například neměla ani vnitřní madla dveří, musela se spokojit pouze s visícími textilními oky, které sloužily k přitažení a zavření dveří zevnitř vozu.

Jeden z posledních vozů této první série, takzvaně „úzkých" škodovek řady 105/120 (někdy také přezdívaných „úžovka") používá Arnošt Dvořák z Pyšela. Jeho škoda 120 L byla vyrobena v roce 1977 a v současnosti má na svém kontě 150 tisíc kilometrů. Pan Dvořák ji zakoupil před sedmi lety od jejího prvního majitele. Přesto, že jeho „stodvacítka" nevyniká zrovna muzejním stavem, stále věrně slouží k účelu, ke kterému byla v sedmdesátých letech vyrobena.

Příště si představíme vrchol československého luxusu socialistických sedmdesátých let, příkladně udržovanou Škodu 120 GLS. Také si prozradíme několik zajímavostí, které neminuly ani starou známou „stodvacítku".

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

13.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nečekaná žeň čekala třebíčské plavce na podzimní ceně Motorletu, zleva David Svoboda, Sára Doležalová, Barbora Seemanová a Marie Magdalena Davidová.

Plavci Spartaku zářili na podzimní ceně Motorletu

Volby na Třebíčsku.

V Okříškách budou u voleb podepisovat petici na podporu obchvatu

Jedna z nejkrásnějších vyhlídek na Třebíčsku. Podívejte se

Čáslavice - Jedna z nejkrásnějších vyhlídek na Třebíčsku se nachází na nenápadném místě nedaleko kostela a hřbitova u Čáslavic. Místo zvané Hanzalův kopeček skýtá zvláště za slunných podzimních dní půvabné rozhledy do všech světových stran.

Zahrádkáři budou vystavovat tradiční druhy i rarity

Třebíč - Zahrádkáři se chystají v Třebíči ukázat své letošní výpěstky. Od pátku do pondělí promění Zahrádkářský dům ve Švabinského ulici v jednu velkou podzimní zahradu. Uskuteční se tam jubilejní třicátá oblastní výstava ovoce, zeleniny, bonsají a léčivých rostlin.

Na kapotu auta před domem někdo vyryl kosočtverec

Třebíč - Kosočtverec někdo vyryl na kapotu auta Nissan Juke, která stálo před domem v ulici Sv. Čecha v Třebíči.

Veletrh vzdělávání představí v Třebíči nabídky škol

Třebíč - Veletrh vzdělávání Didacta se ve čtvrtek 19. října uskuteční v Třebíči. Cílem veletrhu je podat ucelený přehled o vzdělávacích nabídkách škol a uplatnění v praxi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení