Řidiče tam už několik měsíců vítá semafor pod klesáním ve směru od Rešic. „Nebylo výjimkou, když k nám řidiči vjížděli osmdesátikilometrovou rychlostí. Teď je situace o poznání klidnější, má to stoprocentně pozitivní dopad," těší rouchovanského starostu Vladimíra Černého.

Na pořízení semaforu obec získala takřka 150 tisíc od Kraje Vysočina.

Dotačního titulu využili také ve Vladislavi, kde již světelná signalizace nad silnicí od Třebíče stojí, i když zatím není v provozu. „Semafor měl fungovat už od pondělí, ale bohužel na silnici chybí příčná čára, před kterou by měla rychle jedoucí auta zastavit. Požádali jsme proto Ředitelství silnic a dálnic, a předpokládám, že maximálně do týdne bude čára hotová a semafor spustíme," řekl starosta Havlena k investici, kterou z šedesáti procent hradilo město. Celkem vyšel bezpečnostní prvek na 320 tisíc korun.

„Na rychlé řidiče to bude samozřejmě fungovat už teď, je to ale jen část projektu, který bychom rádi v tom místě realizovali. Ve směru od Třebíče totiž není chodník a pro nedostatek místa ani být nemůže, proto tam budeme muset udělat přechod, který bude součástí zpomalovacího semaforu. Hlavně kvůli bezpečnosti chodců jsme semafor pořídili," vysvětlil Havlena.

Souhlasili všichni

Umístění inteligentního zařízení schvalovala Policie ČR i Ředitelství silnic a dálnic, které je správcem tamní silnice první třídy.

„Prakticky ve stu procentech případů je naše vyjádření kladné. Takové prvky obecně vítáme, protože přispívají k bezpečnosti provozu, což je nejdůležitější," mínila ředitelka jihlavské Správy ŘSD Marie Tesařová. A podobně reagovala také krajská policejní mluvčí Dana Čírtková. „Semafory by měly výraznou měrou přispět ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu v místech, kde jsou instalovány. Inteligentní zařízení by měla být zejména v blízkosti přechodů pro chodce, a mají tak nejen přinutit řidiče dodržovat nejvyšší povolenou rychlost, ale zároveň umožnit chodcům bezpečný přechod rušné komunikace," podotkla.

Pořizovací náklady nejsou pro obce zanedbatelné, ty provozní by však neohrozily snad žádný rozpočet. „Ročně by neměly přesáhnout čtyři tisíce," odhalil Černý.

Zařízení má dvě části, a to radarovou a video detekci, které společně vyhodnocují rychlost blížícího se vozidla. „Podle jejich vzájemné dohody pak reaguje semafor," vysvětlil starosta Vladislavi s tím, že nad provozem bdí kamera. „Nahrává a ukládá obraz až po dobu tří měsíců, záznam je tak použitelný pro potřeby policie," podotkl.

Využití nahrávky při vyšetřování potvrdila policejní mluvčí. „Může se jednat o prověřování trestné činnosti, při níž je důležité zmapovat pohyb vozidel nebo osob. Existují i další možnosti využití, ty bychom ale z taktických důvodů nechtěli přesně popisovat," doplnila Čírtková.