Na Vysočině se změny týkají výhradně regionální dopravy, kde dojde na základě podnětu krajského úřadu k omezení řady regionálních vlaků a ke zrušení některých spojů. „Odmítli jsme totiž financovat ty vlaky, jejichž využitelnost nepřesahuje pět procent. Celkem se jedná o osmatřicet vlaků,“ uvedl náměstek hejtmana kraje Vysočina Libor Joukl.

Sčítací kampaně čtyřikrát do roka

Lidé, kteří byli v pracovní dny zvyklí cestovat například vlakem ze Studence do Budišova na Třebíčsku, si budou muset najít náhradní dopravu. Spoj, který z obce vyjížděl tři minuty po šesté hodině ranní patří mezi ty, jež budou od příštího týdne minulostí. Podle průzkumu Českých drah jím totiž v lednu cestovali v průměru tři lidé.

Stejný osud čeká mimo jiné spoj z Okříšek do Jihlavy, který z obce vyrážel v pracovní dny v 16,22 hodin. Ten v lednu v průměru využívalo osm lidí.

Sčítací kampaně, v nichž se České dráhy zaměřují na frekvenci cestujících, provádějí podle ředitele organizační jednotky jihlavského odboru osobní dopravy a přepravy Miroslava Havla, čtyři krát ročně.

Deset spojů ze zmiňovaných osmatřiceti, které kraj odmítl dále platit kvůli vysokým ztrátám, budou na své náklady provozovat České dráhy.

Ty se navíc k nelibosti představitelů kraje rozhodly zrušit nebo omezit dalších dvacet spojů. „Jedenáct z nich jsme se proto rozhodli nahradit autobusy. Ty budou vyjíždět ve stejný čas, ve který vyrážely vlaky,“ uvedl Libor Joukl.

Týkat se to bude například spoje mezi Světlou nad Sázavou a Ledčí nad Sázavou na Havlíčkobrodsku. Tam autobusová doprava nahradí v pracovní dny vlak, který ze Světlé vyrážel sedm minut před půl pátou ráno.

Celkově vedení Českých drah ruší podle svých slov mnohem menší rozsah dopravy, než jaký byl vypovězen krajem. Vlaky dálkové zůstávají bez výrazných změn.

Zprávu ČD se všemi změnami jízdního řádu pro kraj Vysočina si přečtěte ZDE.
Přehlednou tabulku změn najdete ZDE.