„Spokojení jsme s tím, jak se nám to povedlo zorganizovat. A i studenti jsou rádi, že si mohli maturity vyzkoušet,“ okomentoval generálku ředitel Katolického gymnázia v Třebíči Pavel Krška.


Rádi za tento pokus nanečisto byli i studenti. „Jsem ráda, že jsem si to mohla vyzkoušet, alespoň až to bude naostro, budu vědět, do čeho jdu,“ řekla maturantka Klára Žilková z třebíčského gymnázia.


Jeho ředitel Radek Blažek byl s testem spokojen velmi. „Neměli jsme žádné problémy. Účel to splnilo. Učitelé i žáci se alespoň uklidnili a zjistili, že to půjde. Narazili jsme jen na pár drobností, které ani nestojí za řeč. Navíc ten test byl od toho, aby se případné chyby vychytaly.“


Přehnaná bezpečnost


Naopak na celou řadu nedostatků narazili na katolickém gymnáziu. „Nespokojeni jsme například s podle nás přehnanými požadavky na bezpečnost, které zbytečnou administrativou doslova zahlcují nejen vedení školy, ale i učitele. Problém jsme měli i v jedné třídě, kde studentka nedostala zadání,“ vyjmenovával komplikace Krška.


Další výtky, které ředitel zaznamenal od učitelů i studentů, směřovaly i k samotným otázkám v testu. Především, co se týče metodiky otázek v českém jazyce. „Mám pocit, že návrhy a výtky, které dva roky putovaly od odborné veřejnosti, nebyly vůbec vzaty v potaz. Některé otázky šly zbytečně do takové hloubky, kterou nemůžeme na škole obsáhnout,“ byl nespokojen Krška.


Špatně zvládnuté školení hodnotitelů


Objevily se navíc i názory z opačného pólu. „Dělala jsem vyšší úroveň obtížnosti matematiky a ta mi přišla na maturitu dostatečná. Co jsem slyšela od spolužáků, kteří dělali nižší, tak ta jim prý přišla hodně jednoduchá,“ řekla studentka Žilková.


S dalšími problémy se na katolickém gymnáziu setkali už během roku při přípravě na maturity.


„Špatně organizovány byly především kurzy pro hodnotitele. Nejenže nám chybí peníze na proplácení služebních cest a zástupů za tyto učitele, ale ti na různých školeních dostávali navíc protichůdné informace,“ stěžoval si ředitel Krška.