Jak vyplývá z údajů radnice, autobusy na plyn by se v ulicích druhého největšího města kraje mohly objevit v nejbližších letech. Třebíčští je zřejmě budou požadovat při výběrovém řízení na nového provozovatele městských linek, které má být vypsáno v příštím roce.

„K podpoře zemního plynu přispělo i to, že se v Třebíči nyní začaly vyrábět autobusy na toto palivo,“ řekl mluvčí radnice Ivan Přibík.

Montážní závod na autobusy loni postavila firma Tedom. Na Vysočině zatím běžně takové vozy jezdit nemohou, protože v kraji není žádná plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG). Podle České plynárenské unie jezdí v ČR na CNG asi 630 vozů, z toho 200 autobusů. Mnohem rozšířenějším plynovým palivem je LPG, které v ČR používá asi 250 tisíc automobilů.

LPG, jehož základem je propan a butan, lze načerpat na 800 místech. Produkce tohoto paliva je ale spojena s ropou, jíž jsou ve světě podstatně menší zásoby než zemního plynu. Jaroslav Tománek z České plynárenské unie uvedl, že CNG je evropským trendem. „EU se rozhodla, že nahradí deset procent ropných paliv v dopravě zemním plynem, a Česká republika se k tomu přihlásila," řekl.

Do konce tohoto roku by v Česku mělo vzniknout 20 čerpacích stanic, výhledově až 400. Na Vysočině se první plnicí stanice do jednoho roku plánuje nedaleko sjezdu z dálnice D1 u Humpolce. V Třebíči ji plynárenské společnosti vybudují tehdy, až bude zajištěn dostatečný odběr plynu.

Třebíčskou městskou dopravu zajišťuje firma Trado-MAD, již vlastní jihlavský Icom transport; smlouvu s radnicí má do konce příštího roku. Předsedkyně představenstva Icom Kateřina Kratochvílová považuje za předčasné vyjadřovat se k novému výběrovému řízení. Icom, který patří mezi největší dopravní seskupení v zemi, zatím žádné autobusy na plyn neprovozuje. Jejich nákupu se ale nebrání, uvedla Kratochvílová.