Lidé ve Výčapech mívají problém se do autobusu dostat

Tam totiž cestuje s otištěným obličejem na skle, zatáčky jsou adrenalinová záležitost a do hlavy se mu vkrádá otázka: „Vypadnu? Nevypadnu?“

Řidiči, kteří tyto linkové spoje kočírují, musejí mít nervy ze železa, protože nervozita cestujících je nepřehlédnutelná.

„To jsem teda netušila, že je až takový problém dojet ráno k doktorovi do Třebíče,“ stěžuje si postarší žena na nástupním ostrůvku v Jaroměřicích. Je jedním z mála dospělých, většinu pasažérů tvoří žáci a studenti škol v Třebíči.

Veřejnou autobusovou dopravu zde provozuje firma TRADO BUS s.r.o. Spoje tou dobou jedou tři těsně za sebou, ale zpravidla jsou všechny nadmíru vytížené. Obsluhují je autobusy značky Mercedes a Karosa s kapacitou 82 a 80 osob včetně stojících. Do jara tohoto roku na zmíněných linkách byl nasazen kloubový autobus s kapacitou okolo 120 osob, bohužel své dny měl již sečteny a TRADO jej stáhlo z provozu.

Nejvíce potíží na trase tradičně bývá ve Výčapech. Sice tudy projíždí ranní spoj z Jemnice a v pondělí sem zajíždí ještě jeden bus mířící z Budějovic do Třebíče, který jindy Výčapy míjí. Přesto je stav neutěšený a stává se, že někteří lidé neodcestují.

Zdejší starosta Jiří Jonáš se počátkem listopadu rozhodl oslovit odbor dopravy Krajského úřadu, zda by nebylo možné dobrat se uspokojivého řešení.

Odpověď, které se mu dostalo od úředníka Pavla Hamáčka, je poněkud šalamounská: „Zjištěné počty cestujících se pohybovaly v kapacitních limitech nasazovaných autobusů. Bylo zjištěno, že se nepravidelně přepravují větší skupiny cestujících (sportovní týmy), které mohou zapříčinit nepřepravení některých cestujících.“ A vzhledem k tomu, že dopravci nejsou předem známy termíny, ve kterých se budou tyto party přepravovat, nemůže na „mimořádnou“ skutečnost reagovat přistavením posilového autobusu. Navýšení by tedy bylo neekonomické a stávající spoje v rámci své technicky dané obsaditelnosti jsou schopny zabezpečit základní dopravní obslužnost. Zmíněný úředník dodává: „Je to spíše záležitostí ohleduplnosti organizátorů těchto akcí, měli by si zajišťovat vlastní dopravu.“

Čtrnáctiletý Tomáš, který jezdí z Jaroměřic, věc vidí jinak: „Nemyslím si, že by to bylo nárazově a občas, busy jsou o sedmi narvané vždycky.“ Padl i názor, že by mělo možná smysl denně si dát tu práci a našlapané autobusy fotit.

Miroslav Petrů z TRADO BUS s.r.o. včera sdělil: „Zatím se tato informace ke mně nedonesla, nevím v tuto chvíli o tom, že by snad mělo docházet k tomu, že na této trase ráno jezdí přeplněné autobusy.“ Jak dále uvedl, dnes ráno se na poradě budou zabývat i touto záležitostí. Konkrétní stížnost ale zatím nedostal.