VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bůh stvořil svět za sedm dní. Osmý den udělal Corvette

Třebíč /SERIÁL/ - Bůh stvořil svět za sedm dní. Osmý den stvořil Corvette! Alespoň tak to tvrdí skalní vyznavači tohoto kultovního sportovního vozu.

13.2.2015
SDÍLEJ:

Chevrolet Corvette Stingray 1979 připomíná hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky.Foto: Jan Kotlík

Vše začalo v roce 1953. Tehdy General Motors představil vůz, kterým chtěl konkurovat evropským sportovním vozům. Corvette první generace, tak jako i všechny další, měla karoserii z umělé hmoty sklolaminátu. Pod kapotou byl řadový šestiválec Blue Flame s obsahem necelé čtyři litry, který však příliš velkými výkony nevynikal. Nový sportovní vůz se začal prodávat poměrně rozpačitě. Konkurence za stejné peníze mohla nabídnout mnohem živější vozy.

Zlom nastal až s příchodem roku 1955, kdy do Corvette začaly být montovány osmiválcové motory V8. Dá se říci, že od té doby získala Corvette na oblibě, která trvá dodnes. V roce 1963 následovala druhá generace, která se jako první v řadě vyznačovala předními vyklápěcími světlomety. Typická u verze kupé byla člunovitá záď, zpočátku i s děleným zadním oknem po vzoru naší Tatry 603. Třetí generaci představenou v roce 1968 mnozí považují za nejzdařilejší. Tvary karoserie byly inspirovány žralokem Mako. Corvette nesla název Stingray a zpočátku nebyla svými fanoušky přijata vůbec dobře. Nutno přiznat, že nová verze ještě nebyla v době uvedení na trh zcela dořešena, stížnosti byly zejména na stísněný interiér a další detaily. V průběhu změn pro následující modelové ročníky však výrobce všechny nedostatky vychytal a ze Stingray se stalo plnohodnotné sportovní auto hodné amerického rozmlsaného zákazníka. Jak by také ne, když šla poměrně malá a lehká Corvetta objednat i s vidlicovým osmiválcem o obsahu sedm litrů a výkonem 420 koní!

Změna přišla v průběhu první poloviny sedmdesátých let s příchodem emisních limitů. Vzhledem k nutnosti omezení spotřeby paliva a přechodu na bezolovnatý benzín, klesl výkon Corvette na polovinu. To ale nic nemění na faktu, že Corvette zůstávala dále rychlým a atraktivním vozem, i když se s „muscle cars" z éry šedesátých let nemohla svými výkony rovnat.

Z Kalifornie do Třebíče

V Třebíči se můžeme potkat s bílým Chevroletem Corvette Stingray model 1979. Je poháněn vidlicovým osmiválcem o obsahu 350 cui (5700 ccm), který je spojen s automatickou převodovkou. K nám do Třebíče doputoval až ze slunné Kalifornie. Zde měl dlouhá léta pouze jednoho majitele. Od něho vůz zakoupil příznivec značky a zcela Corvettu zrenovoval. Těšil se z ní však jen dva roky. Poté se už Stingray pohupoval na vlnách Atlantiku uzavřený v kontejneru na nákladní lodi. To už v jeho dokladech byla cílová adresa malé zemičky ve středu Evropy a město, o kterém v rodné Americe nikdo nikdy neslyšel.

Když stojíte před Corvette Stngray, připadá vám, jako by někdo zvětšil hračku, kterou jste jako malí opatrovali ve vitríně s angličáky. Její tvary vám připadají neskutečné. Tak neskutečné, že si musíte sáhnout. Skutečnost, že u amerických aut je vše jinak než jsme zvyklí, zde platí dvojnásob. Až morbidními tvary počínaje a horizontálními klikami dveří konče. Proporce vozu jsou ryze sportovní, extrémně dlouhá příď a zadní náprava ihned za kabinou, kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti. Když sedíte uvnitř, máte pocit, že zadní kola téměř brousí o vaše lokty. Interiér, díky nízkému posedu a vysokým spodním hranám oken působí opravdu poněkud stísněně. Pocit vzdušnosti zde mají na starosti odnímatelné panely střechy zvané „targa", které alespoň částečně posádku zbaví případné klaustrofobie.

Zkrátka, tak jako v každém sportovním voze, kde jsou na prvním místě jízdní vlastnosti, je zde vše podřízeno více technice, nežli posádce. Ale s tím každý řidič Corvette počítá. Ve srovnání s evropskými sportovními vozy je však znát, že Corvette vznikla v Americe, kde zákazníci vyžadují více komfortu, na který jsou zvyklí. Typickým znakem je například fakt, že podvozek je naladěn trochu pohodlněji, nežli by tomu mělo u sportovního auta být. Trochu nejistoty při rychlých průjezdech zatáčkami však „Vette" bohatě vynahradí zrychlením, celkovým výkonem a zvukem svého motoru. A proč si pořídit právě Corvette? Je silná, je výstřední, je prostě jiná!

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

13.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Projektant ve 30 000 Kč Inženýři elektronici projektanti, konstruktéři PROJEKTANT - ELEKTRO. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Zmes, s.r.o., Sadová, č.p. 829, 674 01 Třebíč 1. Informace: Josef Klíma, +420 777 555 955. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Ostatní úředníci 19 000 Kč Ostatní úředníci jinde neuvedení TECHNIK. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce - technická agenda při správě bytového fondu, Požadavky: řidičský průkaz skupiny B, práce na PC, Microsoft Office, komunikativnost, schopnost samostatné práce i spolupráce v týmu , Zaměstnanecké výhody: podnikové stravování, dovolená navíc, benefity, , První kontakt: e-mailem: info@sbd-tr.cz. Pracoviště: Stavební bytové družstvo třebíč, družstvo, Nerudova, č.p. 1190, 674 01 Třebíč 1. Informace: Ivana Bendová, +420 568 610 168. Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Recepční v hotelu 18 000 Kč Recepční v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních HOTELOVÁ RECEPČNÍ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Neurčeno, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Práce vhodná pro veškerou věkovou kategorii., Praxe na obdobné pozici není podmínkou., Místo výkonu práce: Hotel Alfa, Směnnost dle domluvy, Zaměstnanecké výhody: Podnikové stravování, možnost přespání mezi směnami. Pracoviště: Domirest, s. r. o., Znojemská, č.p. 1235, 674 01 Třebíč 1. Informace: Dominik Šafránek, +420 724 760 476. Výroba - Lakýrníci a natěrači kovů, kovových výrobků 16 000 Kč Lakýrníci a natěrači kovů, kovových výrobků Natěrač/lakýrník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Jaké znalosti a dovednosti byste měli mít:, - vyučen v oboru, - praxe v oboru lakýrník/natěrač, , Co Vám můžeme nabídnout:, - zázemí prosperující společnosti, - jistotu trvalého zaměstnání, - odpovídající finanční ohodnocení, - stravenky v hodnotě 80 Kč, - 5 týdnů dovolené. Pracoviště: S.o.k. stavební, s.r.o., Hrotovická-Průmyslová Zóna, č.p. 162, 674 01 Třebíč 1. Informace: Soňa Valerianová, +420 568 838 829.

Vysoké záhony Na třebíčské Zahradě u řeky.

Zahrada u řeky v Třebíči zavádí tematické čtvrtky

Redaktor třebíčského rozhlasového studia Richard Paleček při vysílání v srpnu 1968.
4

Redaktor rozhlasu po drátě v Třebíči vysílal o okupaci. Skončil jako zedník

Dukovanská jaderná elektrárna láká návštěvy na noční odhalení

Dukovany - Po tři zářijové pátky od devíti večer do jedné ráno mohou zájemci o noční život v jaderné elektrárně navštívit střežený prostor této technické katedrály. Během čtyř hodin se kromě Infocentra a trenažéru návštěvníci podívají také do strojovny a skladu s použitým palivem.

Idioti, volal opilý řidič na strážníky. Skončil v poutech

Moravské Budějovice - Když si někdo sedne za volant opilý, nemá zbytečně provokovat strážníky. Nevyplácí se to. Takové poučení plyne z příběhu, který zveřejnila Městská policie v Moravských Budějovicích.

Turisté si projdou Dukovanské stezky už po dvaadvacáté

Dukovany - Oddíl vysokohorské turistiky při TJ Spartak Třebíč zve příznivce turistiky na výšlap malebnou přírodou v okolí Jaderné elektrárny Dukovany a na zříceninu hradu Templštejn. Pochod se koná v sobotu 1. září. Při procházce krajinou si pak turisté ověří, že se ani 32 let provozu Jaderné elektrárny Dukovany nezanechalo na okolní přírodě stopy.

Parkoviště na moravskobudějovickém náměstí je zavřené

Moravské Budějovice - Parkoviště na moravskobudějovickém náměstí Míru je od pondělí 20. srpna kompletně uzavřené. Důvodem jsou práce na rekonstrukci náměstí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT