Zastupitelé totiž v pondělí schválili odstoupení od nabídky velkorysé dotace, kterou jim přiklepla vláda loni počátkem roku. A rozhodli se jít vlastní umírněnější cestou. Vykoupit parcely za městské peníze a doufat, že město časem uspěje s žádostí o příspěvek z jiného zdroje státních peněz.
„Důvodem je problém s výkupy pozemků, někteří majitelé nechtějí prodat, mají přemrštěné nároky na cenu, padají i požadavky 1200 korun za metr, to je přes čáru, my nabízíme 300 korun,“ shrnul starosta města Vlastimil Bařinka.
Původně nabízená tučná státní podpora ve výši okolo 140 milionů korun, určených pro pořízení 31 hektarové zóny, byla časově omezená do roku 2021.
„Na ministerstvu průmyslu a obchodu jsme se ptali, zda můžeme zónu zmenšit, pokud vykoupíme menší než požadované množství parcel. Jestli nám i potom dají dotaci. Bylo nám řečeno – ne. Všechno, nebo nic,“ sdělil zastupitelům místostarosta Jan Kocáb.
A vedoucí radničního odboru strategického rozvoje a investic Josef Macháček doplnil, že blokovat státní peníze, které mohou využít jiní žadatelé, se ministerstvu jeví jako zbytečné.
Městská rada zastupitelům doporučila, zaměřit se především na lokalitu u technických služeb v ulici Dopravní. V těch místech je podle starosty už jen jediná majitelka pozemku, která nechce prodat. Ostatní do toho jít chtějí. Je šance získat až 10 hektarů celistvé plochy.
„Od poloviny roku jsme schopní parcely v malé průmyslové zóně, když ji tak nazvu, vykupovat. A na konci roku se může nové zastupitelstvo, které vzejde z voleb, přihlásit do národního programu, odkud je šance čerpat peníze,“ doplnil Bařinka.
Rozhodnutí zastupitelů předcházela ostrá diskuze. Opozice radním vyčetla, že chtějí všechno zlomit v průběhu příliš krátké doby, pak ať se nediví, že se výkupy nedaří. A že už měli strategicky přemýšlet o mnoho let dřív a snažit se parcely pro možnou průmyslovou zónu získávat do majetku města. Vlastimil Bařinka starostuje od roku 2006. Na výtky odpověděl, že někteří z kritiků byli v zastupitelstvu už v 90. letech, kdy lidé měli daleko větší chuť pozemky prodávat a město to neudělalo.
V poslední době na Budějovicku výrazně ubylo nezaměstnaných. Přitom právě nabídka práce byla důležitým motivem, proč stát s myšlenkou na rozsáhlou průmyslovou zónu u osmitisícového města na Třebíčsku přišel. Dalším důvodem byla skutečnost, že město těsně míjí státní silnice I/38, která je i součástí sítě mezinárodních tras.