O čem že je řeč?
Širá pole za osmitisícovým městem se ve středu stala svědky nebývalé slávy. Kladívka vysoce postavených mužů poklepala na základní kámen obchvatu. První muž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfréd Brunclík poté vyslovil odvážnou myšlenku: „Viděl bych jako reálný termín ukončení stavby podzim roku 2010, tedy o rok dříve, než bylo avizováno v minulosti.“

Zástupce zhotovitele tedy stavebního gigantu Strabag a.s. předseda představenstva Jiří Svoboda Brunclíkova slova potvrdil: „Myslím, že bychom to mohli stihnout,“ nastínil.

Stavební stroje už se zakusují do krajiny. Stavět se bude zároveň od Lažínek i od Litohoře.
„Já osobně komunikaci I/38 vnímám jako tepnu automobilového průmyslu. Začíná v České Lípě a na trase má fabriky, které vyrábějí auta, je to důležitá spojnice. Osobně se zasadím o to, aby této důležitosti odpovídal i její technický stav,“ upozornil generální ředitel ŘSD Brunclík.

Hejtman Kraje Vysočina stavbě popřál, aby trvala kratší dobu než svého času Marii Terezii, jde totiž původně o císařskou cestu, již panovnice budovala deset let.

Brunclík též naznačil budoucnost. Podle něj by „osmatřicítka“ měla být vlastně jedním velkým obchvatem Jihlavy a Znojma, přičemž se samozřejmě počítá následně i s Havlíčkovým Brodem. Na Třebíčsku se kromě Budějovic pomýšlí i na obkroužení Želetavy. „Myslím ale, že se to z peněz daných do roku 2013 nestihne,“ dodal.

Budování to nebude jednoduché. Kvůli železnici a místním komunikacím bude třeba jihozápadně od Budějovic postavit pětici mostů. Ten nejdelší bude mít 470 metrů a povede kromě kolejí též přes říčku Rokytnou.
Po období běsnění stavebních strojů by se řidiči neměli obávat uzavírek: „Dopravní obslužnost bude zachována, dojde pouze k jejímu omezení,“ hlásá leták ŘSD.

Na dvou místech už probíhá souběžně se stavebními pracemi archeologický průzkum. „Díky vhodné koordinaci prací by ale nemělo docházet ke zpožďování termínů,“ uvedla ředitelka jihlavské pobočky ŘSD Marie Tesařová. Společnost Archaia, která průzkum provádí, její slova potvrdila.
A při prvních odkrývkách ornice před dvěma týdny dělníci narazili též na pozdrav z druhé světové války. Pět nevybuchlých granátů nakonec zneškodnil policejní pyrotechnik.

Z okolí Budějovic se stane jedno z nejdůležitějších dopravních stavenišť v Česku, které pohltí finanční prostředky ve výši 1,2 miliardy korun. Z 85 procent přispějí fondy EU.