„Je to vždycky o tom, jestli ten, kdo na takový stroj usedá, dokáže být soudný. Samotná motorka na vině není,“ takové je mínění prodejců těchto strojů. Podle nich stačí jezdit přiměřenou rychlostí, předvídat situaci a používat chrániče, dobrá helma je samozřejmost. Za dnes už nezbytný označují jakýsi krunýř, který chrání páteř. Je zřejmé i to, že rovněž ti ostatní, kdo se na silnici zrovna vyskytují, musí rozumnou jízdu motocyklisty respektovat.

A názor lékaře? „Setká-li se motorkář při dopravní nehodě s překážkou, zafunguje přetížení. Kromě zlomenin bývají četná vnitřní zranění,“ konstatoval třebíčský chirurg Petr Kotačka.

„Pokud má člověk vnitřní krvácení, je třeba, aby byl do dvaceti minut na sále, jinak má smůlu,“ dodal. Zmíněný lékař se setkal i s kuriózním případem, kdy ani velká rychlost neznamenala vážnější zranění: „Ten člověk měl štěstí. Vlétl do pole, ale do ničeho nenarazil. Měl pouze zlomenou nohu.“

A to jsme narazili na další český fenomén - tradiční strouhy a stromořadí kolem silnic. „Ani mi nemluvte. Je několik míst v okrese, kde jsem prosadil, aby pokáceli nebezpečný strom. Tahle naše nesmyslná specialita už způsobila zbytečnou ztrátu mnoha lidských životů,“ postěžoval si nedávno jeden z třebíčských dopravních policistů.