VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Berlínská zeď padla, Wartburg jezdí spolehlivě dál

Třebíč – V šedesátých letech minulého století proběhla rozsáhlá modernizace východoněmecké automobilky v Eisenachu. Cílem změn měla být výroba zcela nového vozu Wartburg, který měl nést typové označení 353.

24.4.2015
SDÍLEJ:

Wartburg 353 z osmdesátých let. Vůz dodnes pečlivě opatruje majitel z Třebíčska.Foto: Jan Kotlík

To vše zahrnovalo i nejednu zajímavost. Jednou z nich byla výroba mezitypu, který nesl označení Wartburg 312/1. Měl kulatou karoserii pocházející z padesátých let, pod kterou se ale již skrýval výrazně zmodernizovaný podvozek z připravovaného typu 353. Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšena a odpružena vinutými pružinami. Teto mezityp, který se vyráběl v letech 1965 – 1966, byl na první pohled k rozeznání podle menších třináctipalcových kol, namísto patnáctipalcových, která nesla původní 312-ku.

Další zajímavostí byl fakt, že na modernizaci výrobních zařízení se podílela francouzská automobilka Renault a firma Dür ze západoněmeckého Stuttgartu. Wartburg 353 byl také první automobil východního bloku, jehož karoserie byla chráněna proti korozi namáčením do elektroforézní lázně.

Trhák kombi

A tak se v roce 1966 veřejnosti mohl představit Wartburg 353. Vůz měl novou, dnes již můžeme říci i nadčasovou karoserii hranatých tvarů. Její předností byla velká prosklená plocha, prostorná kabina a objemný zavazadlový prostor. Pod přední kapotou se nacházel podélně uložený tříválcový dvoudobý motor o obsahu necelého litru, spojený se čtyřstupňovou převodovkou s řadící pákou pod volantem. Nový Wartburg měl také hřebenové řízení a dvanáctivoltovou elektroinstalaci, namísto šestivoltové použité u předešlého typu. Dosahoval maximální rychlosti okolo 125 km/hod. V roce 1967 vzniklo kombi, které bylo označeno Tourist a stalo se doslova trhákem. Svoji přednost měl Wartburg 353 Tourist opět v nadmíru objemném kufru, ale především v rozměrech nakládacího otvoru. Ten nebyl ničím rušen, protože zadní světlomety byly namontovány na zadních dveřích. Práh těchto dveří byl navíc nízko, až těsně nad nárazníkem, a tak nakládání těžkých a rozměrných předmětů nebylo problémem.

V průběhu výroby prodělal Wartburg 353 několik změn a vylepšení. Ovšem jen takových, jaké automobilka východního bloku mohla zvládnout bez velkých investic. Mezi ně patřil například upravený motor se zesíleným blokem, kliková hřídel s vyvažovacími kotouči, nové sání a karburátor, modernější přístrojová deska, volant s bezpečnostním sloupkem, kotoučové brzdy na předních kolech, zdokonalené odvětrání interiéru nebo montáž bezdušových pneumatik. Na přání, bohužel však ne pro československý trh, mohl Wartburg 353 dostat přední anatomická sedadla, posuvnou střechu (tzv. šíbr) nebo řadící páku umístěnou na podlaze mezi sedadly.

Wartburgový 
klan z Třebíčska

Rok 1988 se stal milníkem ve výrobě vozů Wartburg. Tehdy spatřil světlo světa typ 1.3. Jak už jeho název napovídá, pod kapotou již „nedrndal" typický dvoudobý tříválec, ale licenčně vyráběný čtyřdobý čtyřválec o obsahu 1300 ccm pocházející z VW Golf a Polo, tentokrát však uložený napříč. Z tohoto důvodu musela být celá příď Wartburgu mírně rozšířena. Čtyřtaktní Wartburg dostal vytažené lemy blatníků, rozměrné plastové nárazníky a vetší přední i zadní světlomety. Jeho kariéra však netrvala dlouho. Po pádu Berlínské zdi se zcela změnila situace. Vzhledem k novým možnostem západního trhu přestal být zastaralý Wartburg pro kupce zajímavým, a tak byla jeho výroba na jaře roku 1991 zastavena. Poslední exempláře se ze skladů doprodávaly ještě na podzim.

Do Československa přišla poslední zásilka Wartburgů v roce 1985. V průběhu jeho výroby k nám bylo dovezeno přes 127 000 těchto velice oblíbených a nenáročných a prostorných vozů. Jedním z nich je i Wartburg 353 na našich obrázcích, kterého jeho majitel opatruje v jedné vesničce nedaleko Třebíče. Náš vůz ve svém životě zažil několik zahraničních dovolených, kdy plně naložený spolehlivě ukrajoval stovky letních kilometrů, a dodnes slouží v každodenním provozu. Jeho účelnost a spolehlivost je potvrzena skutečností, že v uvedené rodině slouží ještě další dva Wartburgy 353! Vždyť všichni příslušníci tohoto „Wartburgového klanu" na tyto vozy nedají dopustit! 

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

24.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Krajský úřad dohlížel na klidné volby

Volby ve Starči.
5

Voliči přicházeli odevzdat hlas i v posledních chvílích

V Třebíči zájem o volby trvá

Třebíč - Slušná volební účast v Třebíči trvá i druhý den parlamentních voleb.

OBRAZEM: Zahrádkáři pořádají velkou jubilejní výstavu

Třebíč - Co se letos urodilo, putovalo na výstavu. Zahrádkáři v Třebíči pořádají jubilejní třicátou oblastní výstavu ovoce, zeleniny, bonsají a léčivých rostlin.

Volby ve Vladislavi: I občanský průkaz už jsme po rozpečetění urny našli

Vladislav – V městysi Vladislav za první hodinu parlamentních voleb přišlo volit skoro 10 procent ze 756 oprávněných voličů.

„Volím topku,“ prozradil vězeň a kuchař Mikuláš Horváth

Lesní Jakubov – Dovařil rajskou a plněnou vepřovou kapsu s opečenými bramborami. A pak už padesátiletý Mikuláš Horváth, „služebně“ nejstarší vězeň rapotické věznice, netrpělivě vyhlížel volební komisi, aby mohl do urny vhodit svůj hlasovací lístek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení