Technické služby Moravských Budějovic – zmínil jste, že byste byl pro prodej 49 procent silnému partnerovi. Argumentujete čísly, ze kterých plyne, že každý jednotlivý zaměstnanec TSMB vyprodukuje činnost v hodnotě 0,5 milionu, přičemž jinde je to podle vás i třikrát víc.

Obvolal jsem si pár starostů jiných měst a pátral jsem po jejich hospodářském výsledku u technických služeb. Tak málo, jako je v Budějovicích, nebylo nikde. Všude naopak vycházel milion až půl druhého milionu na jednotlivého zaměstnance. A to díky tomu, že v těch městech technické služby dělají rozmanitou jinou činnost. Zabývají se třeba reklamními panely, prodávají stavební materiál, mají pohřebnictví, květinářství. TSMB jsou obchodní společnost, můžou dělat cokoli, navíc oproti tomu, co dělají dle smluv pro město Budějovice a okolní obce. Kdybychom my měli například pět šikovných zedníků, nemusí město na různé stavební úpravy městského majetku najímat jiné firmy, mohlo by sáhnout po těchto zaměstnancích technických služeb, které stoprocentně patří městu.

Která města byste uvedl jako vzorová? Kde všude jste se na to ptal?

V Prostějově, Dačicích, Kolíně, Ústí nad Labem. Další věcí je, že pokud by do stávající společnosti s ručením omezeným vstoupil jiný strategický partner, koupil by jen 49 procent. Většina by stále patřila městu. Valná hromada, v tomto případě rada města, by měla nade vším kontrolu. Pak jsou bezpředmětné argumenty, že by podražily služby pro lidi z Budějovic a okolí, že by nový subjekt nezaměstnával naše lidi. A zásadní je zdůraznit, že mně šlo o záměr prodat podíl v technických službách. Na základě schváleného záměru zastupiteli města by se teprve ukázalo, zda by měl vůbec někdo ještě zájem podíl koupit.

Předpokládám, že víte o někom, kdo by zájem měl…

Teď ne, ale před dvěma lety, když jsem o tom nahlas uvažoval poprvé, byl zájem velký. Za mnou bylo sedm společností, ASA, Esko–T a další. Teď jsem tu myšlenku znovu oprášil, když se dělal letošní rozpočet. Technické služby dostanou kolem 14 milionů, to je pro mě nepřijatelné. V Kolíně po třech letech, kdy do technických služeb vstoupil strategický partner, zvedli obrat ve firmě o sto procent a to nemělo vliv na městský rozpočet, prostě dělali obchod i pro jiné subjekty a společnosti.

A nezdražilo to lidem třeba popelnice?

To nejde, ze zákona je možno platit jen pět set korun, to je strop.

Kolik byli zájemci před dvěma lety ochotní zaplatit na 49 procentní podíl v TSMB?

Až dvacet milionů. TSMB potřebuje investice dvacet až třicet milionů, má zastaralý vozový park, areál je v dezolátním stavu. A na to město nemá. V minulosti se totiž o technické služby nikdo nezajímal, proto mají vše zastaralé a nyní to asi nedoženeme z vlastních zdrojů, proto by byl důležitý strategický partner.

Tam jsou lukrativní pozemky, ne?

To se dá těžko říct, jestli jsou lukrativní, pokud budou dobře využity tak jsou lukrativní. Jsou zastavěné, TSMB mají rozsáhlý prostor, na kterém se dá rozvíjet. Může tam být sklenářství, stavebnictví, zahradnictví, prostě cokoliv. Ta společnost má zisk, ale příliš mnoho peněz jde pryč na režie. Oni by možná udělali zisk tři miliony, ale například letité stroje, které mají, dva dny pracují a tři dny stojí v dílně na opravě a nedělají výkony. Společnost není natolik zralá, aby si mohla dovolit koupit stroj nový za pět či deset milionů. Třeba Esko–T začalo později, vzalo si úvěry, ale zvládlo to a daří se mu. Má třídicí linku, skládku v Petrůvkách s bioplynkou. U nás se nad rámec neděje nic.