Přitom na zastávce tou dobou postává víc než dvacet školáků a studentů a nejméně desítka místních, kteří mají namířeno zpravidla k lékaři. Maminky s kočárky nemají šanci takřka žádnou.


„Desetiletý syn dojíždí do školy v Třebíči. Je obrovský problém jej do autobusu nacpat, přiznám se, že je mi ho vždycky úplně líto, když ho vidím, jak se tam mačká. Ale ve škole prostě musí být včas,“ posteskla si dvaatřicetiletá Veronika z Výčap. Její slova částečně potvrdil i starosta Výčap Jiří Jonáš: „Syn jezdí do střední školy v ulici Manž. Curieových. To je přes celou Třebíč. Když se nedostane do prvního autobusu v 7.04, nemá šanci být ve výuce včas. Podle toho, co vím, je potíž snad jen v pondělí, kdy studenti cestují na internáty.“


Spočítají jízdenky


Co na to kraj? „Se starostou jsme se dohodli, že sám zmapuje situaci příští pondělí a podá nám zprávu. To však nic nemění na našem záměru vlastního monitoringu a prověření obsazenosti autobusů podle přehledu jízdenek, který vyžádáme od dopravce,“ uvedla mluvčí kraje Vysočina Jitka Svatošová.
Výčapští vidí jako problém to, že autobusy už do obce vjíždějí plné.


Řidiči ovšem často argumentují jedním zdánlivě banálním faktem: Do autobusu se včetně stojících vejde – záleží na typu – 80 až 82 cestujících. Školní mládež, která už nastoupila v předešlých vesnicích, nerada slevuje ze svého a odmítá si postoupit dozadu. Touto prvotní nekázní způsobí, že ve Výčapech se další cestující do vozu nevejdou, byť zadní část je poloprázdná.


Ředitel TRADO – BUS s.r.o. Milan Dygrýn za dopravce přislíbil, že se celou záležitostí bude zabývat.


„Porovnáme obsaditelnost jednotlivých vozů s počtem lidí na zastávce ve Výčapech. Každý autobus má odbavovací zařízení, podle něj víme, kolik pasažérů může ještě pobrat. Jejich počet stanovuje výrobce. Po této analýze zvolíme další postup,“ konstatoval ředitel.