„Současné autobusové nádraží v Třebíči má velmi odpudivý vzhled. Zasloužilo by si kompletní modernizaci – od čekárny se záchodky až po zastávky. Ta budova je ostudou města. Není to příjemné místo pro návštěvníky,“ rozčiloval se Jiří Novotný z Třebíče.
Jaké změny prostranství autobusového nádraží na Komenského náměstí Dis Projekt městu navrhuje, přiblížil architekt Milan Grygar: „Na upravené spodní úrovni současného nádraží by bylo parkoviště s kapacitou až 200 parkovacích míst. Nad ním by horní plocha patřila autobusovým terminálům, byla by bezbariérově přístupná z výpravní budovy. Celému území je navrácen městský uliční charakter s možností vzniku další vybavenosti.“
Navrhovaná studie Dis Projektu zmenšuje plochu pro vlastní autobusové nádraží a nabízí realizaci veřejných staveb na zbývající ploše území. Bezbariérové řešení umožňuje bezpečnější provoz na nádraží. „Severní část území nynějšího autobusového nádraží lze využít pro výstavbu zatím nespecifikované veřejné budovy, uvažovat je možno i o novostavbě nové výpravní budovy,“ objasnil Grygar.
Proč autobusy vedle vlaků ano, či spíše ne
Myšlenka obnovy autobusového nádraží se příliš nelíbí architektu Aleši Stuchlíkovi z občanského sdružení Metropolis. Důvody vysvětlil: „Rozhodně by tu měla být nějaká vazba autobusů a vlaků, což v Třebíči chybí. Autobusové nádraží by bylo vhodnější situovat vedle vlakového nádraží.“ Vazbou autobusového a vlakového nádraží se v minulosti zabýval i Dis Projekt.
Jejich závěry prý zásadní vazbu mezi oběma typy dopravy nepotvrdily. „Je nutno vycházet z reálné urbanistické polohy a dopravní situace v prostoru nádraží ČD, kde je pohyb několika stovek spojů za den zcela nemyslitelný. Naše studie potvrdila výlučně možnost zapojení linek MHD do přednádražního prostoru ČD. Omezeně lze zapojit linkové autobusy, zřízením průjezdných zastávek,“ naznačil Grygar.
Podle architekta Aleše Stuchlíka samostatná studie plochy autobusového nádraží komplikace s dopravou nevyřeší. „Tu plochu je třeba řešit jako celek. Mám na mysli prostor od Podklášterského mostu se čtyřproudou komunikací a přilehlý prostor parkoviště na Komenského náměstí a Masarykově náměstí,“ dumal Stuchlík. Tvrdí, že plocha pro autobusy v centru města zabírá zbytečně příliš velký prostor. „Nemělo by docházet k tomu, že v prostoru centra města budou autobusy odstavovány na celý den. Taková plocha do toho místa určitě nepatří,“ poznamenal Stuchlík.
Podle vyjádření třebíčského místostarosty Pavla Pacala město nyní řeší veškerou dopravu v kontextu s revitalizací Karlova náměstí.