Dříve se cestující dostali do cíle většinou jediným spojem za cenu jedné jízdenky. Cesta s přestupem vyjde nyní i na dvacetikorunu. Město hodlá zavést přestupní jízdenky až od 1. října.

„Vyhodit čtyřicet korun za cestu tam a zpátky to je pro mě moc. Abych stihla přijet hlídat vnouče mladým na čas, musela bych přestoupit a platit dvakrát. Tak to prostě nepůjde," zlobila se Jana Švábová u zastávky MAD.

I další cestující teď přicházejí postupně na to, že ačkoliv dříve jeli jedním spojem, teď musí na své obvyklé trase přesednout. A tedy platit dvakrát.

„Bohužel změna na přestupní systém neproběhla současně se zavedením přestupních jízdenek, výstavbou ostrovního nástupiště v přestupní zastávce na Karlově náměstí a změnou odbavovacího systému na nástup všemi dveřmi. Takhle budou lidi oprávněně reptat, i když změny v třebíčské MAD jdou konečně správným směrem. Jen je potřeba dotáhnout ty změny do konce, pak teprve dostaneme funkční systém městské dopravy," poukázal na nedostatky Aleš Stuchlík z Třebíče.

Dříve to nešlo

Zavedení přestupního systému ale za správný směr Stuchlík považuje. Mít přímé spojení odkudkoli kamkoli označil za finančně neúnosný luxus pro město, který ve výsledku znamená hodinové intervaly mezi spoji a špatné využití městské dopravy pro všechny, kteří si váží svého času.

Deník zjišťoval, proč současně s novými jízdními řády nebyly zavedeny i přestupní jízdenky.

Místostarosta Pavel Svoboda to vysvětloval tím, že se zavedením nového systému nemohlo město předem vědět, kolik přestupujících bude.

„Teprve po průzkumu, až systém fungoval, jsme mohli na základě reakcí cestujících dojít k závěru, že přestupní jízdenky bude nutno zavést. To ale kvůli elektronickým peněženkám lze učinit nejdříve k prvnímu dni v měsíci. I díky dopravci se to podařilo dříve než od nového roku a tarifní jízdenky začnou platit už od 1. října," vysvětlil Svoboda. Jak bude nově zavedená přestupní jízdenka fungovat? Na každé jízdence je vyznačen čas jejího zakoupení a pokud cestující do dvaceti minut po zakoupení jízdenky přesedne na jinou linku, bude zakoupená jízdenka platit jako přestupní, aniž by musel platit za dvě oddělené jízdy.

Přestup do 20 minut

Na tiskové konferenci radnice v uplynulém týdnu místostarosta Pavel Svoboda prohlásil: „Cestující se do dvaceti minut dostanou ze všech konečných stanic do centra města a na Karlově náměstí budou mít možnost přestoupit." Jak se tarifní jízdenky osvědčí, jistě ukáže až čas.

Na webových stránkách Deníku se k tématu MAD objevila čilá diskuze. O přestupování zazněl i tento názor: „Komu vadily přímé linky? Nebo je to jen, aby se 2 x platilo? Na náměstí asi asijským obchodníkům klesají tržby, tak je potřeba tam znovu dostat pár set lidí navíc? Anebo už s MAD jezdilo tak málo lidí, že je třeba odradit i ty děti a důchodce, aby se to zrušilo."