Přestože jeho domovinou byla Francie, brázdil a dodnes brázdí silnice doslova všech kontinentů. V letech 1961 až 1992 vychrlily automobilky po celém světě přes osm milionů exemplářů tohoto vozidla. Renault 4 se vyráběl v licenci například i ve Španělsku, Argentýně, Chille, Mexiku, Irsku, Belgii, Itálii a dalších zemích. Možná si mnozí z vás vzpomenou na své první návštěvy Chorvatska, kde spolu se Zastavami na žádné ulici nechyběl právě Renault 4. To proto, že se „čtyřka", zde přezdívaná „Katrca", od roku 1973 vyráběla i v Jugoslávii, později na Slovinsku. Mimochodem Slovinsko spolu s Marokem byly posledními zeměmi, kde se Renault 4 vyráběl.

Renault 4 byl zkonstruován jako odpověď na velmi úspěšný Citroën 2CV. Tomu měl konkurovat především prostornější karoserií, stejně pohodlným odladěním podvozku a cenou, která byla v základním provedení ještě o něco nižší než za zmíněnou „Kachnu". Renault 4 měl pětidvéřovou karoserii odpruženou torzními tyčemi, vpředu podélnými a vzadu příčnými. Způsob zadního odpružení měl za následek skutečnost, že „čtyřka" měla na každé straně jiný rozvor kol. Důvodem byly dlouhé příčné torzní tyče zadních ramen, které musely být umístěny za sebou. Stejné řešení najdeme mimo jiné u pozdějšího také velice populárního Renaultu 16.
K životu Ranaulta probouzí zážehový řadový vodou chlazený čtyřválec, který ve své historii několikrát změnil svůj objem a to v rozmezí 0,7 až 1,1 litrů. Převodovka byla čtyřryhlostní, u posledních exemplářů plně synchronizovaná, s řadící pákou pod přístrojovou deskou. Toto umístění řadící páky se ukázalo jako nejvýhodnější řešení pro zachování volného prostoru na podlaze mezi předními sedadly. Sílu motoru přenášela kola přední nápravy. Více nežli velkorysý přístup k poháněcímu ústrojí umožňovala dopředu odklápěcí kapota, která tvořila jeden celek i s předním čelem.

Renault 4, kterého můžeme potkat v Třebíči, vlastní Pavel Hájek. Jeho tmavě modrý exemplář byl vyroben v roce 1974, pod kapotou má motor o objemu 1,1 litru a jedná se o verzi GTL. To znamená že Pavlova „čtyřka" disponuje oproti těm „obyčejným" nadstandardní výbavou. Tou je například vyhřívání zadního okna nebo odlišné polstrování interiéru. Pavlův „světový" Renault již čtyřicet let slouží stále k účelu, ke kterému byl zkonstruován, a to ke každodennímu užívání. Myslíte si, že dnešní moderní automobily by to také dokázaly?

JAN KOTLÍK