VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Armádní Ford Mutt zůstal navždy zakázaným ovocem

Třebíč - Po druhé světové válce se armáda USA začala poohlížet po modernějším nástupci legendárního víceúčelového terénního vozidla Jeep. V roce 1951 proto vláda podepsala kontrakt na vývoj nového vozidla této kategorie s Ford Motor Company.

9.5.2014
SDÍLEJ:

Mira Janko z Třebíče patří mezi šťastlivce, kteří nevšední armádní vozidlo Ford Mutt vlastní.Foto: Jan Kotlík

Výsledkem byl Ford Mutt Military Utility Tactical Truck (doslova „vojenský užitkový taktický náklaďák").

Jeho vývoj a testování probíhalo téměř celá 50. léta. V konečné podobě se Ford Mutt začal vyrábět až v roce 1960. Mutt si v podstatě zachoval stejné rozměry a uspořádání jako Jeep. Poháněl ho řadový zážehový čtyřválec o obsahu 2,3 litru, vyráběný v licenci fy Continental nebo motor Hecules Industrial o objemu 2,5 litru. Převodovka byla čtyřrychlostní s „krátkým" prvním rychlostním stupněm, který nahrazoval redukci. Výhodou byla konstrukce rámu integrovaného do karoserie, který umožnil výrazně snížit těžiště vozu, a pak především nezávislé zavěšení všech kol, které zvyšovalo jízdní komfort a umožňovalo vozidlu dosahovat v terénu vyšších rychlostí. Zajímavostí je vodotěsná elektroinstalace. Na masce chladiče byly použity horizontální mřížky. Maska se svislými otvory byla již tehdy úředně zaregistrována jako chráněný rozlišovací znak Jeepů.

Zakázaný Mutt

Ford Mutt započal svoji kariéru nasazením ve Vietnamu. Hrál aktivní roli ve všech vojenských konfliktech americké armády až do roku 1980, kdy začal být nahrazován zcela novým vozidlem Humvee. Hummer však díky své velikosti a váze nesplnil nároky na flexibilitu (např. se nevejde do bojového vrtulníku pro rychlý výsadek námořní pěchoty). Proto zůstal u některých jednotek US-ARMY Ford Mutt dále v činné službě. Dnes je např. používán speciálními jednotkami jako FAV (Fast Attack Vehicle). Na rozdíl od Jeepů nebyl nikdy Ford Mutt oficiálně určen pro civilní trh. Dle některých zdrojů mohl být důvodem fakt, že vozidla první série trpěla při rychlé jízdě bez zatížení nízkou stabilitou v zatáčkách, a hrozilo jejich převrácení.

Tyto havárie však také mohly být připisovány chybám vojenských řidičů, kteří nebyli přechodem z Jeepů připraveni na odlišné chování jeho výkonnějšího a odlišně řešeného nástupce. Nicméně dle názoru Ministerstva obrany byl Mutt nebezpečný pro civilní komunikace a zůstal proto navždy pro veřejnost „zakázaným ovocem". Při jeho vyřazování z činné služby na přelomu 80. a 90. let se velké množství těchto vozidel dostalo přes společnosti nabízející armádní přebytky do armád celého světa. Některé vyřazené Mutty v USA, aby je nebylo možné používat civilisty, byly před sešrotováním ještě rozřezány na čtyři kusy. Přesto se však údajně našlo několik fanoušků, kteří se dokázali těchto rozřezaných částí „zmocnit" a následně z nich postavit provozuschopná vozidla.

Mira Janko z Třebíče ale patří mezi ty šťastlivce, kteří si mohou nevšedního armádního vozidla užívat bez takto dobrodružných akcí. Jeho Mutt A2 vyrobený v roce 1978 byl nalezen v Portugalsku. Zde léta sloužil v portugalské armádě, než byl odstaven a ponechán svému osudu. Léta tvrdé služby a posléze stání pod širým nebem se na něm jaksepatří podepsalo. Renovace trvala dva roky, ale rozhodně stála za to. Většina Muttů u nás jezdí v barvách US-ARMY. Snad proto Mira svůj vůz ponechal v barvách portugalské armády, čímž je také podtržena jeho výjimečnost. Přijďte se podívat na letošní soutěž O zlomenou poloosu, určitě tam oba uvidíte! 

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

9.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 25 500 Kč

Mechanici a opraváři nákladních automobilů Automechanik osobních a nákladních automobilů, údržbář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25500 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Firma Brabec velkoobchod s. r. o. přijme na HPP automechanika, údržbáře., , Náplň práce:, - opravy a výměny jednotlivých součástí u osobních a nákladních automobilů,, - provádění systematické údržby, záručních oprav a prohlídek,, - údržba budovy., , Požadujeme znalost mechaniky, řidičský průkaz sk. B, manuální zručnost, spolehlivost. Praxe na obdobné pozici výhodou., , Nabízíme placené přesčasy, podnikové slevy, firemní stravování a stravenky (součástí uvedené mzdy).. Pracoviště: Brabec velkoobchod s.r.o., 674 01 Třebíč 1. Informace: Tereza Bačáková, +420 778 719 455.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 17 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník dělník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , * pracovník zajišťuje nakládku a vykládku zboží, * operace spojené s evidencí skladových zásob, * výdej a příjem materiálu, * ukládání a vyskladnění materiálu ze skladu, , Požadujeme: , * min. SOU v oboru strojírenství, * praxe v oboru výhodou, * práce s PC, * řidičský průkaz skupiny B, * řidičský průkaz na VZV výhodou, * pečlivost, spolehlivost, samostatnost, zodpovědnost, pozitivní přístup k řešení úkolů, ochotu učit se novým věcem, , Nabízíme: , * perspektivu ve stabilní a stále se rozvíjející firmě, * možnost seberealizace – odborný a profesní růst, * motivující platové ohodnocení, * podnikové stravování, * příspěvek na stravování, * firemní benefity (dovolená navíc, 3 dny zdravotního volna, finanční bonus za docházku bez absence…). Pracoviště: Tedom a.s.- pracoviště výčapy, 674 01 Třebíč 1. Informace: Zdeňka Malá, +420 953 311 003.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 32 000 Kč

Programátoři počítačových aplikací PROGRAMÁTOR (TŘEBÍČ, BRNO). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 32000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce Třebíč, Modřínová 1094; Brno, Traťová 1., Nástup možný ihned., Pracovní doba 7,00 - 15,30 hod., Znalost HTML-CSS, Java Script, Angular JS, JQuery., Znalost Java - Java EE, Spring, Hibernate., Znalost AJ., Proaktivní, samostatný, analyticky smýšlející., ŘP sk. B.. Pracoviště: Nuvia a.s., Modřínová, č.p. 1094, 674 01 Třebíč 1. Informace: Eva Skálová, +420 568 409 815.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 17 000 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov POMOCNÝ DĚLNÍK STAVEBNÍ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce okres Třebíč, případně další stavby zaměstnavatele po ČR., Zaměstnanecké výhody: možnost ubytování., První kontakt e-mailem: svoboda@tts.cz. Pracoviště: Tts eko s.r.o., Průmyslová, č.p. 163, 674 01 Třebíč 1. Informace: Jindřich Svoboda, +420 602 723 709.


Pohled na historické jádro Brtnice.

Kraj chce podpořit kulturní památky

Den proti úložišti v lokalitě Na Skalním na Třebíčsku.
56

OBRAZEM: Stovky lidí vyšly na pochod proti úložišti

Jak jsme žili v Československu. Základní škola v Rudíkově

Rudíkov - Hroznatínský rodák Ludvík Svoboda, pozdější československý prezident, byl v letech 1948 až 1968 poslancem Národního shromáždění.

V Třebíči představí život Emy Destinnové

Třebíč – Foyer divadla Pasáž v Třebíči ovládne ve středu 24. dubna od 19 hodin nevšední koncert s názvem Hvězdy Emy Destinnové, aneb o Emě a pro Emu. Tento komponovaný pořad budou mít na svědomí umělci tria Harmonia Brno. Vstupenky jsou ještě stále k dispozici za 180 korun, respektive za 140 korun.

Strmější tribuny, lepší šatny i VIP zóna. Zimák potřebuje opravu za 200

Třebíč – Třebíč chystá další kroky, na jejichž konci má být generální rekonstrukce městského zimního stadionu – největší od 70. let, kdy bylo sportoviště otevřeno. Aby budova odpovídala dnešním potřebám, bude nutné v blízké budoucnosti sehnat zhruba 200 milionů korun.

Hrůzné nálezy z popelnic a tři tisíce pokut v jednom dni: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. dubna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT